הקמה של המרכז לפדגוגיה מתבוננת במכללת סמינר הקיבוצים

ניתן לסנן לפי הנושאים

פדגוגיה מתבוננת ומיינדפולנס בחינוך 

המרכז לפדגוגיה מתבוננת במכללת סמינר הקיבוצים. בשנים האחרונות מתפתחת גישה חדשה והופכת נפוצה ומשמעותית בשדה החינוכי. גישה זו מבוססת על שילוב בין תובנות שמקורן במסורות שהתפתחו במזרח ובמערב לבין ידע מתחומי מחקר חדשניים דוגמת חקר המוח ונוירופסיכולוגיה. עיקרה של גישה זו, הנקראת פדגוגיה מתבוננת (Contemplative Pedagogy), הוא טיפוח התבוננות פנימית וקשיבות, התפתחות רוחנית, ומפגש קשוב עם האחר והסביבה. במכללת סמינר הקיבוצים הוקם בשנת 2016 המרכז לפדגוגיה מתבוננת.

החזון והעקרונות המנחים להקמה של המרכז לפדגוגיה מתבוננת במכללת סמינר הקיבוצים.

מוזמנים להביא לבית החינוך שלכם סדנה על פדגוגיה מתבוננת

החזון איתו יצאנו לדרך היה: 'הנחלת פרקטיקות של התבוננות לתלמידי בית הספר, לפרחי ההוראה ולסגל האקדמי והמנהלי במכללה'. הרציונל שהנחה אותנו בשלב ההקמה היה: תרגול פרקטיקות של התבוננות ופינוי זמן ומרחב (פיזי ונפשי) למיקוד תשומת הלב, מאפשר מנוחה, השקטת התודעה, חיבור לחוויות העמוקות בהווה, חבירה לליבת העצמי, מעצים את תחושת האחריות לזולת, לכלל, לטבע ולסביבה.

היעדים המנחים שהוגדרו: 

  1. הקמת מרחב במכללה שיזמן התבוננות תוך-אישית, שקט וקשיבות באזור ייעודי. המרחב יציע מפגש שוויוני ובלתי אמצעי שמאפשר התפתחות רוחנית, רגשית וגופנית.
  2. המרחב יתפקד כ'לב' בזיקה לנעשה בכיתות ובבתי הספר, בפעילויות שיערכו בו ומחוצה לו. במרחב יתורגלו פעילויות מונחות שיובילו מרצים ממגוון מסלולים.
  3. הקמת קבוצת מחקר שתפתח כלים חדשים, אתיים ופדגוגיים.
  4. המרחב יציע מודל של מיזם בו שותפים מורים, תלמידים ומנהל, אותו  יוכלו פרחי ההוראה ליישם בבתי ספר.
המרכז לפדגוגיה מתבוננת מכללת סמינר הקיבוצים
המרכז לפדגוגיה מתבוננת מכללת סמינר הקיבוצים

צעדים במימוש החזון והיעדים:

  1. החלטנו על הקמת צוות היגוי שיקים את המרחב, יוביל את העשייה ויחקור אותה.
  2. הקמה של מרחב פיזי ייחודי בהתאם לחזון, הצרכים והאפיון שיתווה הצוות המוביל.
  3. יצירת שיתופי פעולה עם ארגונים ומרכזים מחוץ למכללה העוסקים בפעילויות משיקות בהתאם לניסיון ולידע שנצבר.

חברי הסגל שירכיבו את צוות ההיגוי, יגיעו ממגוון מחלקות ומסלולים (רוח, חינוך, מדעים, אמנויות). 

במפגשים שקיימנו התברר כי פרקטיקות של התבוננות מופעלות בשיעורים שונים במכללה באופן אינטואיטיבי ובאופן מושכל.

בנוסף החלטנו על הקמה של קבוצת מחקר: מתוך צוות ההיגוי הורכבה קבוצת מחקר יחד עם אנשי שטח– מורים ומנהלים– ובשיתוף אנשים וגופים חיצוניים. הקבוצה חקרה ולמדה ביחד:

א.         מגוון פרקטיקות של התבוננות ודרכי שילובן בכיתה

            שיתוף ולמידה הדדית

            למידה ממקורות חיצוניים: מאמרים ומרצים אורחים

ב.         פיתוח כלים פדגוגיים

            פיתוח דרכי הטמעה והפצה של הכלים 

פדגוגיה מתבוננת  החזון והמרכז במכללת סמינר הקיבוצים

המרכז לפדגוגיה מתבוננת מכללת סמינר הקיבוצים
המרכז לפדגוגיה מתבוננת מכללת סמינר הקיבוצים

בשנת 2016 הוקם המרכז לפדגוגיה מתבוננת במכללת סמינר הקיבוצים, 

מצורף תיעוד החזון להקמה של המרכז לפדגוגיה מתבוננת במכללת סמינר הקיבוצים כפי שנכתב ע"י יוסי בן אשר, לילך ניישטט ונמרוד אלוני

מדוע?

מציאות החיים של העולם המערבי במאה העשרים ואחת מתגלמת בתמונה זו: אדם יושב על כיסא, עיניו מרותקות למחשב שמציף אותו בריבוי מסחרר של תכנים מתחלפים. הוא טובע במידע, הוא נרדף בתכנים חיצוניים. בתרבות שהפכה לכלכלה וצומצמה לתועלתנות ויעילות, אנחנו נדחקים להישגיות, צרכנות, תחרותיות ודריכות מתמדת. המחירים הנתבעים הם כבדים: יותר ויותר אנשים סובלים מדיכאון, בדידות, תחלואי גוף, ניכור, רדיפה אחרי החומר, תחושת חוסר ערך וחוסר משמעות.

על רקע  זה וכדי להדוף את הרעות החולות הללו, נדרש מרחב מסוג אחר בו תתאפשר שהות שקטה, מאור פנים, אמפטיה, נדיבות, קשיבות ודיאלוג כן. מרחב המאפשר התפתחות רגשית, רוחנית וגופנית, בו יפגשו ערכים של אחריות חברתית וסביבתית, אמנות וחינוך.

נחיצותו של מרחב כזה במכללת סמינר הקיבוצים עולה ביתר שאת לנוכח השינויים המבניים המתוכננים בקמפוס. השטחים הפתוחים והמרחבים הירוקים עומדים לפנות את מקומם לבניה לגובה על שטח מצומצם.

תכנון המרכז לפדגוגיה מתבוננת

המרחב המתוכנן יתקיים באזור פתוח שיש בו עצים, אדמה, אויר נקי ושמיים פתוחים. יתרחשו בו הפריה, העשרה והזנה הדדיות. באווירה בה נפגשים כבני אנוש שווים, כל אחד יכול לתרום ולהיתרם. המרחב יאפשר התבוננות תוך-אישית ומפגש בין-אישי לאנשים במכללה: סטודנטים, אנשי סגל, אנשי מנהלה ואורחים.

במסגרת המרחב יוצעו פעילויות מונחות הקושרות בין רוח, נפש וגוף, מאפשרות העשרה והשראה (כגון מדיטציה, שירה ותפילה, עבודת מודעות, ריקוד, טאי-צ'י, יוגה, וכו'). תתאפשר בו גם התכנסות אישית, מנוחה, רגיעה ושיחה. המרחב יפעל לאורך ימי השבוע בשעות הבוקר המוקדמות, בהפסקות הארוכות ובסיום היום, ויהיה פתוח לשימוש ספונטני.

סביב המרחב תתגבש קהילה תומכת של אנשים שיבחרו להשתתף בו באופנים שונים: כמנחי פעילות, משתתפים בפעילויות מונחות ומשתתפים חופשיים.

מטרות המרחב הן:

  1. פיתוח התבוננות תוך-אישית ומפגש בין-אישי, תרגול המשלב בין חוץ לפנים, גוף נפש ורוח, אדם וטבע.
  2. מפגש בין קבוצות שונות בקמפוס: מפגש בלתי אמצעי בין סטודנטים, מרצים סגל מנהלי ואורחים.
  3. פיתוח כלים חדשים, אתיים ופדגוגיים, שישמשו את הסטודנטים והסגל בכלים חדשים בעבודתם בכיתה.
  4. המיזם יהווה מודל של מרחב שיתופי שמערב מורים, תלמידים ומנהלה, אותו  יוכלו הסטודנטים ליישם בבתי ספר בהם ילמדו.

בברכה,

יוסי בן אשר, מנהל אקדמי, מכללת סמינר הקיבוצים

פרופ' נמרוד אלוני, ראש המכון לחינוך מתקדם

ד"ר לילך ניישטט בורנשטיין, מרצה במכללה

לקבלה של מידע נוסף על הקמה של מרכז לפדגוגיה מתבוננת / מרכז למיינדפולנס במוסד החינוכי שלכן/ם, כולל יישום למידה חברתית רגשית (SEL) או להצטרפות לסדנאות מיינדפולנס בזום לכל שאלה אחרת על יישום של תכניות כאלה מוזמנות/ים לפנות!

 

אנחנו כאן כדי לעזור.

רוצים לקבל מידע נוסף?

השאירו לי פנייה ואחזור אליכם בהקדם!

עוד כתבות מעניינות

מיינדפולנס בעבודה

מיינדפולנס Agile

מיינדפולנס ו – Agile מיינדפולנס מבוסס אינטליגנציה רגשית לתמיכה, הטמעה  ויישום Agile בארגון  יישום מיינדפולנס

קרא עוד »
למה מיינדפולנס

לימודי מיינדפולנס

לימודי מיינדפולנס והיתרונות שיש בהם לימדו מיינדפולנס ותרגלו! לימודי מיינדפולנס מביאים ליתרונות רבים: גופניים, פסיכולוגיים

קרא עוד »