למידה חברתית רגשית (SEL) מיינדפולנס בחינוך, פדגוגיה מתבוננת,  וניהול מודע בעבודה החינוכית.

פדגוגיה מתבוננת:

בשנים האחרונות מתפתחת גישה חדשה שהופכת נפוצה ומשמעותית בשדה החינוכי, גישה זו מבוססת על שילוב בין תובנות שמקורן במסורות שהתפתחו במזרח ובמערב ביחד עם ידע מתחומי מחקר חדשניים כמו חקר המוח ונוירופסיכולוגיה. עיקרה של גישה זו, הנקראת פדגוגיה מתבוננת  (Contemplative Pedagogy) הוא טיפוח התבוננות פנימית וקשיבות, התפתחות רוחנית, ומפגש קשוב עם האחר והסביבה.

סדנאות בחינוך בהן  נלמד ונתנסה בדרכי הוראה של פדגוגיה מתבוננת המותאמות לדיסציפלינות שונות בשדה החינוכי ו השתלמות חדר מורים באמצעות כלים המבוססים על ארבעה שערים: תודעה (לדוגמה מיינדפולנס), יצירה, דיאלוג ותנועה.

אנו עורכים סדנאות בחינוך ועובדים עם מספר גדול של מוסדות חינוך לשילוב למידה חברתית רגשית (SEL), פדגוגיה מתבוננת בחינוך, אינטליגנציה רגשית, פסיכולוגיה חיובית, מיינדפולנס בחינוך (מודעות קשובה), חינוך קונטמפלטיבי (מתבונן):
מרכזי פסג"ה, בתי ספר יסודיים, בתי ספר תיכון, השתלמות חדר מורים,  מכון מופת, בית יציב, בתי ספר לעיצוב, בתי ספר לחינוך המיוחד, הסתדרות המורים, חינוך למבוגרים, מנהלי אולפנים, האוניברסיטה העברית ועוד 

כחבר הנהלה במכללת סמינר הקיבוצים יוסי בן אשר ייסד וניהל את המרכז ל – פדגוגיה מתבוננת ו – מיינדפולנס בחינוך (מודעות קשובה) במכללה, מתוך רצון להנחיל פרקטיקות של קונטמפלציה (התבוננות פנימית), קשיבות ולמידה חברתית רגשית בהכשרת מורים ומנהלים במערכת החינוך בישראל. 

סדנאות בחינוך והרצאות מרתקות בנושא למידה חברתית רגשית (SEL),פדגוגיה מתבוננת ו מיינדפולנס בחינוך משפרות את האקלים הכיתתי ובחדר המורים, הדרכות המורים תורמות להפגת מתח אצל המורים, לשיפור יכולת ההתמודדות עם שינויים וקונפליקטים, איזון מנטאלי וויסות רגשי ושיפור הקשב ויכולת הריכוז. במישור רחב יותר מדובר על חיבור אישי באמצעות טיפוח יכולת האדם להתבונן, להבין ולבטא את שהוא חווה, פיתוח איכויות של חמלה, נדיבות, מוסריות, חכמה, סובלנות, התמדה נחישות

את הפעילויות המפורטות ניתן להזמין בכמה דרכים:

  • הרצאה בחינוך בת 1.5 שעות
  • סדנה בחינוך בת 4 שעות
  • השתלמות בחינוך בת 30 שעות
  • השתלמות חדר מורים
פדגוגיה מתבוננת ו מיינדפולנס בחינוך

המתנה שלי לעצמי: מיינדפולנס בחינוך
ופדגוגיה מתבוננת

מיינדפולנס בחינוך

מיינדפולנס בחינוך. הרצאה מרתקת, השתלמות חדר מורים וסדנה מעמיקה. בשנים האחרונות מתפתח במערכת החינוך תחום חדש ושמו פדגוגיה מתבוננת (קונטמפלציה), תחום זה מבוסס על שילוב בין תובנות שמקורן במסורות במזרח ובמערב לבין העשייה החינוכית המוכרת הכוללת: רכישת דעת, פיתוח חשיבה ועיצוב דפוסי התנהגות חברתיים.

תחום זה נקרא פדגוגיה מתבוננת והוא שם כולל ליכולת להפנות את המבט לנפש האדם פנימה, לרוחו לנפשו, למחשבותיו ולזיקותיו השונות לחברה ולעולם הסובב, באמצעות פרקטיקות שונות של עצירה, התבוננות פנימית, הקשבה, מיינדפולנס, נוכחות ושיח.

מיינדפולנס בחינוך ובעברית "מודעות קשובה", הוא יסוד מרכזי בתחום הפדגוגיה המתבוננת, זהו שם לתהליך בו אנו מביאים את תשומת הלב לרגע הזה, למה שקיים בתודעה שלנו, בגוף, ובסביבה החיצונית ללא שיפוטיות ובדרך מסוימת.

ביישום פדגוגיה מתבוננת ומיינדפולנס בעבודה החינוכית טמונים יתרונות רבים ובהם הפגת מתח, שיפור יכולת ההתמודדות עם שינויים וקונפליקטים, פיתוח יכולת להשהות תגובות אוטומטיות ובחירה של התגובה המיטבית, איזון מנטאלי וויסות רגשי, שיפור הקשב ויכולת הריכוז.

במהלך ההשתלמות כל משתתף יפגוש את עולמו באמצעות מגוון פדגוגיות קונטמפלטיביות וביניהן מיינדפולנס, כתיבת יומן אישי, טכניקות למודעות עצמית, הקשבה אמפתית והכנה לשיחות מאתגרות, כדי לתמוך בהתנהלות המורה בכיתה וכדי לזמן התפתחות אינטגרטיבית של גוף ונפש.

התוצר המצופה:
• מיקוד הקשב הפנימי, ריכוז ותשומת הלב
• מודעות עצמית. פיתוח נוכחות
• ויסות רגשי וניהול עצמי במצבי קונפליקט
• התמודדות עם ריבוי משימות
• מציאה של ערכי הליבה ומוטיבציה,
• פיתוח יכולות אמפתיות וחמלה ודיאלוג קשוב

למידה חברתית רגשית (SEL) לטיפוח מנהיגות בית ספרית

מנהיגות

כל מורה הוא גם מנהיג, השתלמות חדר מורים. בסדנה יינתנו כלים לשיפור כושר המנהיגות, הניהול, האמפתיה והחוסן הנפשי כדי להגיע למנהיגות אפקטיבית, ביצועי שיא ממושכים ושיתופי פעולה.

מנושאי הסדנה: ניהול עצמי במצבי קונפליקט, מוטיבציה, מודעות קשובה, מיינדפולנס בחינוך, שילוב פדגוגיה מתבוננת, חוסן, אמפתיה ודיאלוג קשוב ומנהיגות עם חמלה

מטרות הסדנה
• פיתוח קשיבות, שילוב מיינדפולנס בחינוך, מודעות עצמית ויכולות ניהול עצמי ואת ההבנה שאפשר לאמן את כישורים אלה
• צלילה לעומק ליכולות האינטליגנציה הרגשית: מודעות עצמית, ויסות עצמי, פדגוגיה מתבוננת, מוטיבציה, אמפתיה ומנהיגות מבוססת חמלה.
• תרגול מעשי למיקוד תשומת הלב ( (Focus Attention ולפיתוח מודעות עצמית ואמפתיה המהוות את הבסיס לשליטה עצמית ולמנהיגות מנצחת.
• התמודדות עם עומס רגשי וריבוי משימות ((Open Awareness
• כלים להתמודדות טובה במצבי קונפליקט, מודל SBNNR
• הבנה "איך המוח עובד" כדי לקבל תובנות לאפקטיביות של פרקטיקות אלה ולשפר מיקוד, חדשנות ויצירתיות
• חיבור מחודש לערכים האישיים. העלאה במוטיבציה והפחתה של השחיקה

המשתתפים ייהנו משיפור היכולות שלהם לאורך זמן, לרבות:

• מודעות עצמית וויסות עצמי מוגברים, שתי יכולות הליבה הראשונות של אינטליגנציה רגשית.
• כישורים פרקטיים: מגוון פרקטיקות מיינדפולנס, כתיבת יומן אישי, טכניקות למודעות עצמית, הקשבה אמפתית והכנה לשיחות מאתגרות וקשות.
• כלים לתקשורת בעלת תובנה ומודעות כלפי התחושות ונקודות המבט של אחרים.

העברת וחשיפה של ידע בשלושה רבדים:

• שיתוף בידע, דיבור ושיח
• התנסות והפנמה של הידע
• מדעי המוח והצגת מחקרים עדכניים על תפקודי המוח

התוצר המצופה: לשיפור כושר המנהיגות, הניהול, האמפתיה והחוסן הנפשי כדי להגיע למנהיגות אפקטיבית, ביצועי שיא ממושכים ושיתופי פעולה.

בין מוטיבציה לשחיקה: התמודדות עם לחץ באמצעות למידה חברתית רגשית (SEL)

צוות מנצח

סדנה בחינוך. הלחצים היום-יומיים הממושכים המופעלים עלינו, החיים המקצועיים והאישיים המאופיינים באי יציבות, חוסר וודאות, מורכבות וריבוי משימות מביאים אותנו לשחיקה המוגדרת כ"התרחקות פסיכולוגית מהעבודה, כתגובה ללחץ יתר או לחוסר סיפוק בעבודה". השחיקה מתייחסת לשינויים במוטיבציה – לאובדן ההתלהבות, התרגשות, ושל תחושת השליחות בעבודה, מה שגורם לנו לתחושה של ליאות גופנית, רגשית ונפשית, ועמדות שליליות של האדם כלפי עצמו ועבודתו.

מטרת הסדנה היא לתת מענה לתופעת השחיקה ולתת למשתתפים כלים יישומיים התורמים להעלאה במוטיבציה ולהפחתה בשחיקה באמצעות למידה חברתית רגשית.

• נתנסה בדרכים לפיתוח מודעות עצמית המהווה את הבסיס לפיתוח מוטיבציה כדי להתמודד עם עומס רגשי וריבוי משימות.
• הכרות עם הגורמים לשחיקה נפשית בעבודה ובחיים האישיים. סימנים לתופעת השחיקה השפעת טכנולוגיה ומסכים על הלחץ בעבודה ובחיים האישיים
• נתנסה בפיתוח של חוסן רגשי: בלאמן את עצמינו להתגבר על המכשולים המגיעים לאורך הדרך, ע"י פיתוח רוגע פנימי באמצעות תרגולים שונים וע"י שאנו מודעים לדרך בה אנו מסבירים לעצמינו אי הצלחה והצלחה.
• נערוך התאמה בין העבודה לערכים שלנו. כשיש התאמה בין העבודה לערכים נוצרת משמעות/מטרה (מרטין זליגמן).
• בצורה לא מודעת המוח שלנו מוציא לפועל מבני התנהגות המבוססים על ניסיון העבר. במילים אחרות אנו מספרים לעצמינו סיפורים על איך החיים שלנו יהיו ופועלים בצורה זו. נתנסה בדרכים לשנות את הסיפור שהתודעה שלנו יוצרת.

התוצר המצופה: שיפור במוטיבציה, הפחתה בשחיקה והתמודדות טובה יותר עם לחץ

זהות אישית ומקצועית כתומכת למידה חברתית רגשית

עובדים

סדנה בחינוך למציאה של הערכים האישיים והמקצועיים.

נערוך התאמה בין העבודה לערכים שמצאנו. כשיש התאמה בין העבודה לערכים נוצרת משמעות/מטרה (מרטין זליגמן).

בצורה לא מודעת המוח שלנו מוציא לפועל מבני התנהגות המבוססים על ניסיון העבר. במילים אחרות אנו מספרים לעצמינו סיפורים על איך החיים שלנו יהיו ופועלים בצורה זו. נתנסה בדרכים לשנות את הסיפור שהתודעה שלנו יוצרת.

נכיר את שלוש האסטרטגיות ליצירה של מוטיבציה: חיים משמעותיים, חיים מתוך מחויבות, חיים מהנים ונלמד איזו מהן משמעותית יותר לפיתוח מוטיבציה אישית.

התוצר המצופה: המשתתפים ימצאו את הערכים האישיים והמקצועיים החשובים להם ויחברו אותם לעשייה המשמעותית שלהם בבית הספר

ניהול עצמי בקונפליקטים

מנהיגות מודעת

סדנה בחינוך בה נלמד לפתח יכולות ניהול עצמי במצבי קונפליקט וכיצד לעבור מתגובתיות לבחירה. יינתנו כלים לשיפור יכולות ההתמודדות במצבי קונפליקט וחוסר וודאות. כשאנחנו "מופעלים" האמיגדלה יכולה להשתלט, ואנחנו "נחטפים" ע"י רגש חזק. נתנסה בפרקטיקות ייעודיות המסייעות לנו לחזור לאיזון של המצב הרגשי, הדחפים והמשאבים מבוססות למידה חברתית רגשית (SEL).

נתנסה במודל SBNRR לתרגול של ניהול עצמי. נלמד כיצד לקיים "שיחות קשות".

התוצר המצופה: שיפור יכולות ההתמודדות במצבי קונפליקט וחוסר וודאות

אמפתיה ומפגש בינאישי

צוות מנצח

אמפתיה חשובה במערכות היחסים שלנו ובהוראה. אמפתיה זו היכולת להתנסות ולהבין מה אחרים מרגישים תוך שמירה על הפרדה ברורה בין רגשותיך לרגשות של אחרים והפרספקטיבה שלהם. ב סדנה בחינוך זו:

• נעמיק בהגדרה של אמפתיה ונכיר את "נוירון המראה"
• נתרגל הקשבה מודעת,
• נתרגל דיאלוג קשוב
• נתרגל העמקה בלראות דמיון ביני לאחר ונתרגל "הצעה" של טוב לב, כשאנו מזמינים את מחשבות אלה לעלות בתודעה מספיק פעמים הן הופכות להרגל מנטלי.

התוצר המצופה: שיפור התקשורת הבינאישית, יכולת גבוהה יותר בעבודת צוות, חדר מורים מתפקד בצורה טובה יותר, שילוב מיינדפולנס בחינוך

ליצירת קשר - התקשרו, שלחו מייל, או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם