הרצאה: פדגוגיה מתבוננת ומיינדפולנס בחינוך, המתנה שלי לעצמי

הרצאה: 'המתנה שלי לעצמי: פדגוגיה מתבוננת ומיינדפולנס בחינוך'.

את ההרצאה מעביר יוסי בן אשר מיסד המרכז לפדגוגיה מתבוננת ומיינדפולנס (Mindfulness) בחינוך, במכללת סמינר הקיבוצים. וחבר הנהלה לשעבר במכללה.

מהי פדגוגיה מתבוננת?

בשנים האחרונות מתפתח במערכת החינוך תחום חדש ושמו פדגוגיה מתבוננת Contemplative education. תחום זה מבוסס על שילוב בין תובנות שמקורן במסורות במזרח ובמערב לבין העשייה החינוכית המוכרת הכוללת: רכישת דעת, פיתוח חשיבה ועיצוב דפוסי התנהגות חברתיים.

פדגוגיה מתבוננת זהו שם כולל ליכולת להפנות את המבט לנפש האדם פנימה, לרוחו לנפשו, למחשבותיו ולזיקותיו השונות לחברה ולעולם הסובב, באמצעות פרקטיקות שונות של עצירה, התבוננות פנימית, קשב מודע, מיינדפולנס, נוכחות ושיח.

מה זה מיינדפולנס?

מיינדפולנס (Mindfulness) ובעברית "מודעות קשובה", הוא יסוד מרכזי בתחום הפדגוגיה המתבוננת, זהו שם לתהליך בו אנו מביאים את תשומת הלב לרגע הזה, למה שקיים בתודעה שלנו, בגוף, ובסביבה החיצונית ללא שיפוטיות ובדרך מסוימת

היתרונות ביישום פדגוגיה מתבוננת ומיינדפולנס

ביישום פדגוגיה מתבוננת ומיינדפולנס בעבודה החינוכית טמונים יתרונות רבים ובהם הפגת מתח, שיפור יכולת ההתמודדות עם שינויים וקונפליקטים, פיתוח יכולת להשהות תגובות אוטומטיות ובחירה של התגובה המיטבית, איזון מנטאלי וויסות רגשי, שיפור הקשב ויכולת הריכוז.

בהרצאה / סדנה, נלמד ונתנסה בדרכי הוראה של פדגוגיה מתבוננת המותאמות לדיסציפלינות שונות בשדה החינוכי. באמצעות כלים המבוססים על ארבעה שערים: תודעה (לדוגמה מיינדפולנס), יצירה, דיאלוג ותנועה.

כל משתתף יפגוש את עולמו באמצעות מגוון פדגוגיות קונטמפלטיביות. וביניהן מיינדפולנס, כתיבת יומן אישי, טכניקות למודעות עצמית, קשב מודע, הקשבה אמפתית והכנה לשיחות מאתגרות. כדי לתמוך בהתנהלות המורה בכיתה וכדי לזמן התפתחות אינטגרטיבית של גוף ונפש.

פדגוגיה מתבוננת ומיינדפולנס בחינוך

התוצר המצופה:
• מיקוד הקשב הפנימי, ריכוז ותשומת הלב
• מודעות עצמית. פיתוח נוכחות
• ויסות רגשי וניהול עצמי במצבי קונפליקט
• התמודדות עם ריבוי משימות
• מציאה של ערכי הליבה ומוטיבציה,
• פיתוח יכולות אמפתיות וחמלה ודיאלוג קשוב

תיערך היכרות עם פרקטיקות קצרות מאוד וממוקדות (Integrated practice) מעולם הפדגוגיה המתבוננת. אותן אפשר לשלב בשיעורים.

לעתים חוויה קצרה מאוד של התנסות בפדגוגיה מתבוננת במהלך השיעור תביא למעורבות גבוהה הרבה יותר בלמידה. לדוגמא שלוש נשימות ממוקדות המסייעות במיקוד בפעילות הנעשית ברגע ההווה.

מאמר זה נכתב ע"י יוסי בן אשר מיסד המרכז לפדגוגיה מתבוננת ומיינדפולנס במכללת סמינר הקיבוצים.

אם גם אתן/ם רוצים להביא לבית החינוך שלכן/ם למידה רגשית חברתית (SEL). מוזמנות/ים לפנות או להתרשם מהעשייה החינוכית שלנו. ולקרוא על הסדנאות בחינוך והרצאות בחינוך בנושא למידה רגשית חברתית SEL שלנו

פדגוגיה מתבוננת ומיינדפולנס בחינוך

רוצים לקבל מידע נוסף?

השאירו לי פנייה ואחזור אליכם בהקדם!

עוד סדנאות והרצאות בחינוך