מה זה מיינדפולנס?

ניתן לסנן לפי הנושאים

מה זה מיינדפולנס? ואיך מתרגלים?

קשיבות ליצירה של נפש בריאה וחיים בריאים

מה זה מיינדפולנס? מיינדפולנס (קשיבות) פירושו לשמור על מודעות מרגע לרגע למחשבות, לרגשות, לתחושות הגופניות ולסביבה עם גישה של סקרנות וטוב לב. זוהי היכולת האנושית הבסיסית להיות נוכחים. מודעים למצב המנטלי שלנו, לאיפה אנו נמצאים ומה אנו עושים.

מצב תודעה של קשיבות הוא משהו שכולנו נמצאים בו באופן טבעי. כשמתרגלים מצב תודעה זה זמין יותר. מטרת תרגול מיינדפולנס היא להעלות מודעות לתהליכים הנפשיים, הרגשיים והפיזיים. 

בתרגול אנחנו מביאים מודעות לרגע ההווה, לנוכחות שלנו, למה שאנו חווים בגוף ולמצב המנטלי שלנו.

מוזמנים לצפות בתקציר הרצאה מיינדפולנס.

התרגול עוזר לנו ליצור מרחב בינינו לבין התגובות שלנו, ולשנות את התגובות המותנות שלנו.

למרות ששורשיה במדיטציה הבודהיסטית, תרגול מערבי של מיינדפולנס נכנס למיינסטרים של התרבות המערבית בשנים האחרונות. בין השאר באמצעות עבודתו של ג'ון קבט-זין והתכנית אותה פיתח בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת מסצ'וסטס. מאז, אלפי מחקרים בתחום מדעי המוח תיעדו את היתרונות הבריאותיים הגופניים והנפשיים של מיינדפולנס. מה שהביא ליישום מיינדפולנס בארגוני הייטק, בתי ספר, בתי כלא, בתי חולים ועוד.

מיינדפולנס עקרונות מרכזיים: 

מודעות זו היכולת שלכם למקד את תשומת הלב בהווה: בתהליכים ובחוויות הפנימיות שלכן/ם ובסביבה החיצונית. כמו למשל תתמקדו בחוויה של הרגע הנוכחי (בנשימה, באכילה בתנועה). מודעות קשובה היא היכולת שלכם להתבונן ולקבל – ולא לשפוט או להימנע מאותם זרמי מחשבה. 

כדי לטפח מודעות, התבוננו במחשבותיכם וברגשותיכם ובדקו מדוע מצב מנטלי ספציפי זה עולה. כדי לטפח קבלה, הימנעו משיפוט או התעלמות ממחשבות לא נעימות. הרגשות הם טבעיים ולכולם יש אותם – הכרה בהם יכולה לעזור לכם להבין את עצמכם טוב יותר.

למה לתרגל מיינדפולנס?

מיינדפולנס משמש לעתים קרובות ככלי טיפולי. אם תתחילו לתרגל תגלו בעצמכם את יתרונותיו הכוללים הורדת רמות לחץ, ויסות רגשי והגנה מפני דיכאון וחרדה. מחקרים אף מצביעים על כך שמיינדפולנס יכול לסייע לכן/ם להתמודד טוב יותר עם דחייה ובידוד חברתי.

מחקרים מוכיחים כי תרגול מיינדפולנס יפחית לכן/ם נדידה של מחשבות. יעלה את יכולת המיקוד, ישפר את הזיכרון. יסייע וישפר את מערכות היחסים שלכן/ם ויסייע לכן/ם לפתח גמישות קוגניטיבית. אנחנו מזמינים גם אתכם להנות מיתרונות אלה.

מיינדפולנס מסייע  לכן/ם:

  • להיות מודעים יותר לרגשות ולמחשבות שלכם.
  • לפתח ויסות רגשי מה שמאפשר לכם להרגיש רגועים ופחות לחוצים.
  • לבחור כיצד להגיב למחשבות ולתחושות שלכם.
  • להתמודד עם מחשבות קשות או לא מועילות.
  • להיות טובים ועדינים יותר כלפי עצמכם.

מה זה מיינדפולנס

איך מתרגלים?

לחיות במצב תודעה של נוכחות זה לחיות ברגע ההווה ולא להתעכב על העבר או לצפות את העתיד. לחיות בתודעה של נוכחות זה להתבונן במחשבות, ברגשות, בתחושות בגוף בצורה אובייקטיבית. במצב תודעה של מיינדפולנס אנו מפתחים טוב לב, מה שמסייע לנו להימנע מביקורת עצמית ושיפוט תוך זיהוי וניהול רגשות לא פשוטים.

קשיבות זמינה לכם בכל רגע, בין אם באמצעות מדיטציות וסריקות גוף, או תרגילים של כאן ועכשיו.

קשיבות יכולה לעזור ולהביא אותכם למודעות לרגע הנוכחי לאורך כל היום. לדוגמה: כשמתעוררים, להתמקד בנשימה שלך ובאופן שבו גופכם הופך אנרגטי בהדרגה. תוכלו לשלב מדיטציה קצרה ביום העבודה שלכם, אולי בהפסקת הצהריים שלכם, ולהתמקד ולהעריך את חווית האכילה במהלך הארוחות.

הדרך בה אנו חושבים ומה שאנו מפנים אליו תשומת לב משפיע על האופן בו אנו מרגישים ופועלים. כשתתרגלו קשיבות, סביר להניח שתמצאו את עצמכם מרגישים טוב יותר, רגועים יותר וסבלניים יותר. שינויים אלה בחוויה עשויים לחולל שינויים גם באזורים אחרים של חייכם.

תרגול מיינדפולנס כולל פרקטיקות כמו:

  • מיקוד של התודעה (Focus Attention) להעלאה של המודעות והנוכחות ברגע ההווה.
  • מודעות פתוחה (Open Awareness) להיות בערנות לכל מה שמגיע דרך החושים, המחשבות והרגשות.
  • סריקה של הגוף – (Body Scan) מוזמנות ללחוץ על הקישור. לפתח תשומת לב לתחושות בגוף ולרגשות שלנו.
  • חמלה (Compassion) לתת לעצמנו את המתנה של חמלה עצמית. חמלה היא כוח אקטיבי המסייע לנו להתמודד במצבים קשים.
  • אמפתיה (Empathy) כיצד לתת את המתנה של הקשבה לאחרים.

 

מיינדפולנס אפשר לתרגל באמצעות תרגול עומק או ברגעים קטנים לאורך היום. כדי לטפח מצב של קשיבות, אתם יכולים להתחיל לשבת ולנשום נשימות עמוקות. התמקדו בכל נשימה ובתחושות הרגע, כמו צלילים, ריחות, טמפרטורה ותחושת האוויר העובר פנימה והחוצה מהגוף עם מודעות ותשומת לב.

ם גם אתן/ם רוצים להביא לארגון שלכן/ם מיינדפולנס מבוסס אינטליגנציה רגשית מוזמנות/ים להרשם לאחת ההרצאות או הסדנאות בארגונים שלנו ולהצטרף ללקוחות שלנו. אפשר גם להצטרף לסדנאות המיינדפולנס בזום שלנו.

מאמר זה נכתב ע"י יוסי בן אשר, מיסד חברת Lead Inside מיינדפולנס מבוסס אינטליגנציה רגשית

מה זה מיינדפולנס

רוצים לקבל מידע נוסף?

השאירו לי פנייה ואחזור אליכם בהקדם!

עוד כתבות מעניינות

רוצים מידע נוסף על מה זה מיינדפולנס??

השאירו פרטים בטופס