מיינדפולנס – חוסן בעבודה

ניתן לסנן לפי הנושאים

מיינדפולנס – חוסן בעבודה ואינטליגנציה רגשית בארגונים

"מיינדפולנס זהו מצב תודעה בו אנו נוכחים ומודעים למה שקורה בהווה. בגוף, בתודעה ובסביבה ללא שיפוטיות" (Kornfield, 2009). זוהי קריאת השכמה המזמינה אותנו להיות מודעים לדרכים בהן אנו תופסים ומגיבים למצבי החיים השונים. מחקרים מראים את החשיבות של מיינדפולנס ליצירה של חוסן בעבודה.

קשיבות

לחיות במצב תודעה של חוסן קשור ליכולת שלנו להיות גמישים ולהתאושש משינויים, אי הצלחה או כישלון. ולהביא קשב מודע חזרה לרגע הנוכחי.

חוסן מבוסס על היכולת שלנו להעלות את המודעות העצמית. לשנות את התפיסות והתגובות שלנו וללמוד משהו חדש.

"ככל שאנו מודעים יותר, אנו מרחיבים ומחזקים משאבים פנימיים המסייעים לחוסן באמצעות מיינדפולנס המעלה חוסן בעבודה" (Fredrickson, 2001). כל פעולה כזו מתחילה בפיתוח קשב מודע.

מיינדפולנס מביא לחוסן ונוכחות במקום לחץ ושחיקה

בהתחשב בכך שהתנודתיות, חוסר הוודאות, המורכבות והאפשרויות הרבות ("VUCA WORLD") בעולמינו ימשיכו לגדול עם הזמן. ברור שהחשיבות של אינטליגנציה רגשית בארגונים ויישום של קורס מיינדפולנס המסייע להעלות מודעות עצמית, קשב מודע, לפתח את היכולות הפנימיות שלנו של תשומת לב וגמישות – משמעותית. כיום, לחץ ושחיקה הם בעיות שכיחות בקרב עובדים העובדים בענפי שירות וטכנולוגיה.

מיינדפולנס להפחתה של לחץ

ללחץ ושחיקה יש השלכות חמורות על ארגונים ועלולות להוביל לפריון נמוך יותר. לפיכך, חשוב לזהות את הגורמים העשויים להפחית מתח ושחיקה. תופעות אלה מובילות למחלות גופניות ורגשיות שעלולות להוביל להפחתת פרודוקטיביות. שחיקה תעסוקתית גורמת לאימפולסיביות, רגישות ועייפות. לחץ ארוך טווח יכול לגרום לעובדים לחוות שחיקה. כמו כן, מחקר קודם הראה כי 40% מהעובדים דיווחו כי עבודתם הייתה "לחוצה מאוד או אינטנסיבית". ו -26% ציינו כי "לעתים קרובות או לעיתים קרובות יש מתח בעבודתם". לכן, תשומת לב לשחיקה וללחץ תעסוקתי יכולה להיות יעילה מאוד בארגונים. יש עובדים שעמידים מאוד לנוכח מצבי לחץ קיצוני. לכן, תשומת לב לתכונה זו של אנשים אלה יכולה להיות שימושית עבור ארגונים לשיפור בריאות העובד ולהפחתת שחיקה.

מיינדפולנס וחוסן בעבודה

קורס מיינדפולנס מסייע לפיתוח  חוסן  בעבודה

אחד היתרונות הגדולים של קורס מיינדפולנס ונוכחות הוא פיתוח גמישות וחוסן. אימון במיינדפולנס על ידי התמקדות בנשימה שומר על מוחנו בהווה. אימון כזה מאפשר לנו לראות בבירור את דפוסי ההתנהגות שלנו ולא להיאחז. לתרגל את היכולת לשחרר את כל מה שלא משרת אותנו ברגע הזה. כל דבר שמסיח אותנו מהעשייה בה אנו עוסקים ברגע הנוכחי.

תוצאות מחקרים מצביעות על ההשפעות הישירות והעקיפות שיש לקורס מיינדפולנס על ביצועים אדפטיביים ועל הפחתה בשחיקה באמצעות תרגול.

התרגול ע"פ המחקרים מביא להקלה בשחיקה, לשיפור בריאות העובדים והסתגלותם למקום העבודה ולשיפור החוסן מול תנאי העבודה הלחוצים והמאתגרים.

בעולם בו אנו חיים, שבו המורכבות הולכת וגוברת. סוג התרגולים המובילים לביצועים הגבוהים ביותר של ספורטאים ברמה עולמית, כוחות צבא מובחרים וקבוצות ספורט, הפכו כעת להכשרה חיונית לכל מנהיג, איש מקצוע או ארגון המבקש להבטיח סטנדרטים גבוהים. טיפול איכותי. הצלחה מתמשכת. רווחה והשפעה מיטיבה במרכזים רפואיים ובקהילות.

יש קשר ישיר בין תרגול מיינדפולנס ונוכחות בהווה להפחתה בשחיקה ושיפור הגמישות האישית והארגונית והיצירתיות.

מיינדפולנס משפר את היצירתיות של העובד. מתוך כך העובד יכול לדמיין וליצור את התוצאות הרצויות לו.

מיינדפולנס חוסן וחמלה

אחת האיכויות המרכזיות אותה אנו מלמדים בסדנאות שלנו והמסייעת בפיתוח חוסן היא חמלה. חמלה זהו מצב תודעה בו את/ה מקבל/ת את עצמך/ה ואת האחרים ללא שיפוטיות. במצב זה את/ה מודע/ת לשיח הקוגניטיבי עם עצמך. לשיחה העצמית שלך. התרגול מזמין תמיכה וטוב לב לעצמך. "מיינדפולנס מביא את החוכמה לראות בבהירות. חמלה מביאה לב אוהב" (נף, 2011).

מחקרים מראים שתרגול מיינדפולנס בצורה קבועה במקום העבודה הוא אחד הכלים הטובים ביותר לטיפול של העובד בעצמו. בקורס מיינדפולנס אתם מזמינים את התודעה להיות מודעת לרגע הנוכחי. כלומר העובד נוכח בפרויקט ובמשימה הרלוונטית לו ברגע הזה.

מיינדפולנס חוסן ומודעות קשובה

'הרגע הנוכחי' הזה הוא הפתעה מיוחדת. אם אנו פתוחים לגלות מה האפשרויות שהרגע הזה מביא אתו. באמצעות קורס מיינדפולנס, אנו משנים את התפיסה שלנו ובמקום להרגיש שאנחנו צריכים לחשוב על הכול ולשלוט, אנו מקבלים תודעה שהיא רגועה יותר. התרגול מזמין אותנו להרפות ולראות מה קורה. כך שאנו מוכנים לבחון את האפשרויות. אנחנו יכולים להרשות לעצמנו להיות נוכחים. גם אם קורה משהו לא צפוי אנחנו יכולים לחזור מהר יותר למרכז פנימי בתוך עצמינו. אנו מכנים זאת השגת חוסן.

מיינדפולנס בעבודה וחוסן

מיינדפולנס בעבודה וחוסן

ככל שהעובד מתרגל תשומת לב, הוא מגיע לתוצאות טובות יותר. תוצאות יכולות להתרחש תוך שמונה דקות בלבד של תרגול.

איגוד הפסיכולוגיה האמריקני (APA) ערך מחקרים אמפיריים במיינדפולנס ומצא כי הוא מסייע במגוון פרמטרים המשמעותיים מאוד לארגונים: הפחתה של מתח, שיפור הזיכרון והמיקוד. הפחתה של תגובתיות רגשית, גמישות קוגניטיבית רבה יותר, שביעות רצון ממערכות היחסים בעבודה, מהירות עיבוד מידע מוגברת יחד עם יתרונות בריאותיים רבים והפחתה בימי מחלה של העובדים.

ההזמנה לעובדים היא להביא סקרנות וסבלנות לתרגול וזאת כדי שמיינדפולנס יהפוך לחלק מהעשייה היום יומית. כמו בחדר כושר ההזמנה היא לא לוותר במהלך התרגול. בדומה ללימוד של משהו חדש, אולי אינך זוכר את המידע בפעם הראשונה שקראת אותו, אך עם לימוד מתמשך, מגיעים לתוצאות.

קבלה ומיקוד ליצירת חוסן

כשמתרגלים מיינדפולנס מפתחים גם יכולת קבלה. העובד יכול להתבונן טוב יותר בעובדות אותן הוא יכול או לא יכול לשנות. עולה היכולת  להבחין בין רגשות שונים ולא לתת להם לנהל אותנו. הקבלה של הרגשות אינה  ויתור. אלא יש בה כוח לשחרר את השליטה ולהפסיק להילחם במציאות.

תרגול מיינדפולנס מסייע בפיתוח חוסן ע"י שהוא מזמין אותנו להתבונן בשינויים ובאי הצלחה עם איכות של פתיחות ולראות במצבים אלה הזדמנויות לצמיחה.

חוסן זו האיכות של לא לוותר. לא משנה כמה פעמים אנו נופלים חזרה לדפוסים שאינם משרתים אותנו של פחד, רתיעה ומתח. מיינדפולנס מסייע לנו להתבונן בדפוסי החשיבה שלנו: אנו מזהים את הדפוס וחושבים: אופס! תפסתי, הגסתי בצורה לא מאוזנת, שכחתי את תרגול המיינדפולנס שלי והלכתי לאיבוד במחשבות! אני אמשיך לתרגל. אנו יכולים לזהות את ההרגשה המוכרת הזו ולחזור לתרגול. כשאנחנו חוזרים בהווה, אנחנו אף פעם לא יודעים מה יקרה – הכל אפשרי! הכל יכול להיות! ואנחנו מוכנים להיות עם כל מה שיקרה, כרגע, וליהנות מזה..

אז למה קורס מיינדפולנס?

טיפוח מצב תודעה של מיינדפולנס כרוך באימון החזרת המוח להווה. אנו משתמשים בנשימה כמעין עוגן, למרות שהתנועה של הנשימה אינה קבועה יכול להיות מאוד משחרר לשים לב לכך. לעולם לא יהיה עוד רגע כמו הרגע הזה. אם אתה באמת מבין את זה, זה כל כך חזק! אז שימו לב: הרגע הזה הוא החיים שלכם; הרגע הזה הוא הרגע היחיד שיש לך.

חוסן ומיינדפולנס בעבודה

"מודע קולקטיבי" בארגון

כיוון נוסף הוא להתבונן ברעיון שכוח עבודה ארגוני כקולקטיב יכול להיות בעל איכות של מיינדפולנס.

להיות "מודע קולקטיבי" מצביע על היכולת להגיב כארגון באמצעות תהליכים קוגניטיביים יציבים תוך שמירה על תפקוד המערכת וניהול תנודות המערכת כאשר הבלתי צפוי קורה. כלומר כיצד כוח העבודה הקולקטיבי ממלא תפקיד מפתח בניהול של הבלתי צפוי על ידי שימוש בעקרונות של תשומת לב קולקטיבית ארגונית, בכדי לאפשר שיפור של תרבות חוסן ארגונית.

תרגול מיינדפולנס של העובדים בארגון מבטיח שמירה על נפשם וגופם. בעתיד ארגונים יתחילו לראות את תשומת הלב חיונית כמו כיסוי רפואי. הצוות יקבל באמצעות התרגול כלים לתפקוד מיטבי ולטווח הארוך מה שיביא לפחות בקשות לימי מחלה ולביצועי עבודה טובים יותר.

מנקודת מבט של פיתוח מנהיגות, תרגול מיינדפולנס חשוב באותה מידה כמו תקשורת, שימוש בנתונים, או פרקטיקות לניהול פרויקטים.

מיינדפולנס הוא כלי שאינו מנוצל, הוא נגיש וחסכוני להפחתת הלחץ האישי ובכך משפר את יעילות הארגון הכללית ושימור הצוות.

מחקר מרתק באוניברסיטת קיימברידג'

אוניברסיטת קיימברידג ערכה מחקר שהראה תוצאות מבטיחות לאחר תרגול של 8 שבועות של תשומת לב בקרב סטודנטים בזמן הבחינות. המחקר הראה ירידה במתח שנצבר ועלייה ביכולות קוגניטיביות של התלמידים.

בין אם אתה סטודנט, עובד או מנהל, רובנו רוצים לעסוק בעבודה משמעותית המאתגרת אותנו לצמוח ולתרום. מיינדפולנס דורש השקעה יומית מינימלית ומעלה משמעותית את יכולתך להישאר ממוקד, יעיל ובריא – גמישות אמיתית.

אם תתרגלו תוכלו להבחין בהשפעה הוליסטית בחייכם המשתרעת הרבה מעבר לעבודה וללימודים. השפעה על חייכם האישיים ועל גופכם.

מתן תשומת לב לרגע זה דורשת תרגול מכיוון שהרגלנו זה להיות מוסחים. אנחנו תמיד מתרגלים משהו כזה או אחר. האם עלינו לתרגל הסחת דעת, או תשומת לב? אנו יכולים לבחור להתאמן בלהיות מודעים, להחזיר את מוחנו לרגע הנוכחי. הנשימה היא מושא המדיטציה, המוקד – לשם אנו מחזירים את הנפש. בדרך כלל אנו לוקחים את הנשימה כמובנת מאליה, אך אם לא נשמנו, חיינו היו נגמרים. אנו יכולים להעריך, להיות אסירי תודה על הנשימה הזו שהיא באמת מתנת החיים שלנו. אז בואו נמשיך להתאמן בלהיות מודע כאן ברגע הנוכחי באמצעות החיבור לנשימה.

מיידפולנס וחוסן בעבודה

מיינדפולנס שינוי ארגוני

שינוי ארגוני הוא דאגה מרכזית עבור ארגונים רבים.

ארגונים השתנו מאוד והתמודדות עם שינויים יכולה להיות קשה מאוד עבור העובדים. לעיתים עובדים מתנגדים לשינויים מכיוון שהם מרגישים שהם מאבדים טריטוריה, הם אינם בטוחים לגבי מה שעומד לקרות בעתיד ועלולים לחוש פחד לטעות במשימות חדשות. כל הגורמים הללו מקשים על קבלת שינויים בארגון, ולכן תשומת לב לביצועים הסתגלותיים יותר בקרב העובדים יכולה להועיל בשיפור ביצועי הארגון.

'ביצועים מסתגלים' של עובדים מוגדרים כיכולת לשנות התנהגות כך שתתאים לדרישות הסביבתיות של תפקיד חדש. בשל אופי הארגונים של ימינו הכוללים: סביבות לא ודאיות ודינמיות, העובדים נדרשים ללמוד מיומנויות חדשות ולהגדיל את יכולת ההסתגלות שלהם. ארגונים עם עובדים מסתגלים יכולים להגיב ביתר קלות לשינויים סביבתיים ולהיות בעלי ביצועים ופרודוקטיביות גבוהים יותר.

אחת הדרכים להגדלת ביצועי ההסתגלות של עובדים ולהפחתת שחיקה בארגונים היא מיינדפולנס. מיינדפולנס כאמור, פירושו להיות מודע לחוויה שמתרחשת כאן ועכשיו. למיינדפולנס יש היבטים רבים, למשל לחיות ברגע במקום לטבוע במחשבות, להיות עסוקים לחלוטין במה שעושים, ולתת לרגשות להיות כמו שהם ולאפשר להם לבוא וללכת במקום לשלוט בהם. כשאנחנו מסתכלים על החוויות הפנימיות שלנו עם קבלה, גם במקרה של זיכרונות, רגשות ומחשבות כואבים, הרגשות הופכים פחות מאיימים ופחות בלתי נסבלים. לפיכך, מיינדפולנס מסייע בהפחתת ההשפעה של רגשות ומחשבות שליליים.

יש תוכניות מיינדפולנס שעברו הסבה מתחומי הבריאות לתחומים תעסוקתיים וארגוניים. בהתאם, יש תוכניות מיינדפולנס ייעודיות במקום העבודה שפותחו לשיפור בריאותם הנפשית של העובדים וביצועיהם.

יש מחקרים המראים כי פיתוח של תשומת הלב קשורה לביצועים בעבודה. מיינדפולנס עוזר לעובדים לשפר את ביצועיהם על ידי שיפור רמות הביצוע, הפחתת התנגדות לשינויים, הפחתה מהפרעות או הסחת דעת, ומתן אוריינטציה ומוטיבציה.

מיינדפולס וביצועים

מיינדפולנס מסייע לעובדים להתעלם מהשיפוטיות והפרשנויות הרגילים העולים בראשם ומגן עליהם מפני רגשות עזים ותגובות המובילים למחלות נפשיות ופסיכולוגיות.

כמו כן, תוצאות מחקרים שונים הראו כי לתודעה יכולה להיות השפעה שלילית על השחיקה. מיינדפולנס מונע מעובדים שחיקה על ידי הפחתת תשישות רגשית. באופן כללי, מיינדפולנס מפחית מחשבות שליליות על הסביבה ומהווה תרופה נגד תגובתיות במקום העבודה. מיינדפולנס עוזר לעובדים להיות פחות בתגובה למצבים מלחיצים במקום העבודה ולהיות בעלי חוסן רב יותר.

לכן, בתנאים אלה, ההסתברות לשחיקה של אדם מופחתת. חוסן הוא אחד המנגנונים כיכולת "לשמור על יציבות פסיכולוגית מול לחץ". Wagnild (2009) הסביר את החוסן בעבודה ככזה שהעובד הוא בר קיימא ועצמאי, שיש לו מטרה ברורה בחיים, ויש לו את הקישורים להסתגל לנוכח קושי. למעשה, חוסן הוא מאפיין אישי המסייע לאנשים להתמודד עם כישלון ולשמור על מאמציהם לקידום.

תוצאות חיוביות רבות קשורות לטיפוח של חוסן: הפחתת ההשפעות השליליות של מתח, שיפור יכולת ההסתגלות, יצירת כישורי התמודדות יעילים, התמודדות עם שינוי וחוסר עקביות.

מחקרים הראו כי ניתן לשפר את החוסן באמצעות אימונים פסיכולוגיים, כגון אימון מבוסס תשומת לב. כמו כן, קיי ופידג'ון הראו שמיינדפולנס יכול להגביר את החוסן.

מחקרים הראו את הקשר בין גמישות רגשית ומחשבתית לתוצאות שונות כגון בריאות הנפש, שחיקה, הפרעת דחק פוסט טראומטית, דיכאון וחרדה. על פי מחקרים קודמים, תשומת לב היא מנבא לגמישות. היא מתואמת באופן שלילי עם שחיקה. ויש לה תפקיד תיווכי בין תשומת לב לבין שחיקה. יתרה מכך, חוסן מסייע לעובדים להסתגל טוב יותר בסביבת העבודה שלהם.

אם גם אתן/ם רוצים להביא לארגון שלכן/ם מיינדפולנס מבוסס אינטליגנציה רגשית מוזמנות/ים להרשם לאחת ההרצאות בארגונים או לאחת הסדנאות בארגונים שלנו ולהצטרף ללקוחות שלנו

מיינדפולנס וחוסן בעבודה

רוצים לקבל מידע נוסף?

השאירו לי פנייה ואחזור אליכם בהקדם!

עוד כתבות מעניינות

למה מיינדפולנס

לימודי מיינדפולנס

לימודי מיינדפולנס והיתרונות שיש בהם לימדו מיינדפולנס ותרגלו! לימודי מיינדפולנס מביאים ליתרונות רבים: גופניים, פסיכולוגיים

קרא עוד »

רוצים מידע נוסף על מיינדפולנס – חוסן בעבודה?

השאירו פרטים בטופס

מיינדפולנס וחוסן בעבודה