פדגוגיה מתבוננת תמונות של המרכז משלב ההקמה

 

פדגוגיה מתבוננת  החזון והמרכז במכללת סמינר הקיבוצים

מציאות החיים של העולם המערבי במאה העשרים ואחת מתגלמת בתמונה זו: אדם יושב על כיסא, עיניו מרותקות למחשב שמציף אותו בריבוי מסחרר של תכנים מתחלפים. הוא טובע במידע, הוא נרדף בתכנים חיצוניים. בתרבות שהפכה לכלכלה וצומצמה לתועלתנות ויעילות, אנחנו נדחקים להישגיות, צרכנות, תחרותיות ודריכות מתמדת. המחירים הנתבעים הם כבדים: יותר ויותר אנשים סובלים מדיכאון, בדידות, תחלואי גוף, ניכור, רדיפה אחרי החומר, תחושת חוסר ערך וחוסר משמעות.

על רקע  זה וכדי להדוף את הרעות החולות הללו, נדרש מרחב מסוג אחר בו תתאפשר שהות שקטה, מאור פנים, אמפטיה, נדיבות, קשיבות ודיאלוג כן. מרחב המאפשר התפתחות רגשית, רוחנית וגופנית, בו יפגשו ערכים של אחריות חברתית וסביבתית, אמנות וחינוך.

נחיצותו של מרחב כזה במכללת סמינר הקיבוצים עולה ביתר שאת לנוכח השינויים המבניים המתוכננים בקמפוס. השטחים הפתוחים והמרחבים הירוקים עומדים לפנות את מקומם לבניה לגובה על שטח מצומצם.

המרחב המתוכנן יתקיים באזור פתוח שיש בו עצים, אדמה, אויר נקי ושמיים פתוחים. יתרחשו בו הפריה, העשרה והזנה הדדיות. באווירה בה נפגשים כבני אנוש שווים, כל אחד יכול לתרום ולהיתרם. המרחב יאפשר התבוננות תוך-אישית ומפגש בין-אישי לאנשים במכללה: סטודנטים, אנשי סגל, אנשי מנהלה ואורחים.

במסגרת המרחב יוצעו פעילויות מונחות הקושרות בין רוח, נפש וגוף, מאפשרות העשרה והשראה (כגון מדיטציה, שירה ותפילה, עבודת מודעות, ריקוד, טאי-צ'י, יוגה, וכו'). תתאפשר בו גם התכנסות אישית, מנוחה, רגיעה ושיחה. המרחב יפעל לאורך ימי השבוע בשעות הבוקר המוקדמות, בהפסקות הארוכות ובסיום היום, ויהיה פתוח לשימוש ספונטני.

סביב המרחב תתגבש קהילה תומכת של אנשים שיבחרו להשתתף בו באופנים שונים: כמנחי פעילות, משתתפים בפעילויות מונחות ומשתתפים חופשיים.

מטרות המרחב הן:

  1. פיתוח התבוננות תוך-אישית ומפגש בין-אישי, תרגול המשלב בין חוץ לפנים, גוף נפש ורוח, אדם וטבע.
  2. מפגש בין קבוצות שונות בקמפוס: מפגש בלתי אמצעי בין סטודנטים, מרצים סגל מנהלי ואורחים.
  3. פיתוח כלים חדשים, אתיים ופדגוגיים, שישמשו את הסטודנטים והסגל בכלים חדשים בעבודתם בכיתה.
  4. המיזם יהווה מודל של מרחב שיתופי שמערב מורים, תלמידים ומנהלה, אותו  יוכלו הסטודנטים ליישם בבתי ספר בהם ילמדו.

בברכה,

יוסי בן אשר, מנהל אקדמי, מכללת סמינר הקיבוצים

פרופ' נמרוד אלוני, ראש המכון לחינוך מתקדם

ד"ר לילך ניישטט בורנשטיין, מרצה במכללה