פדגוגיה מתבוננת, למידה חברתית רגשית מיינדפולנס בחינוך Creating a Caring Culture

למידה חברתית רגשית, פדגוגיה מתבוננת ומיינדפולנסמיינדפולנס

הפרויקט הבינלאומי: "Creating a Caring Culture" הוגש החודש לקרן +Erasmus בהובלה של יוסי בן אשר, ד"ר מיקי מוטולה ממכללת אורנים ועמיר פריימן. בפרויקט חברים 15 מוסדות אקדמיים וזהו אחד המהלכים המשמעותיים כיום בעולם לשילוב פרקטיקות של אמפתיה, דיאלוג קשוב, מנהיגות מודעת ומדיטציה (מיינדפולנס) בהכשרת מורים ובהכשרת רופאים ((CaLM

בארץ לוקחים חלק בהובלת הפרויקט בתחום החינוך המוסדות: מכללת אורנים (המשמשת כמתאמת של הפרויקט), אוניברסיטת  חיפה, מכללת תל חי ומכללת סמינר הקיבוצים. בתחום הרפואה משתתפים בארץ המוסדות: הטכניון, אוניברסיטת  בן גוריון וביה"ח איכילוב

באירופה שותפים בהובלת הפרויקט אונ' HELSINGIN YLIOPISTO מפינלנד, אוניברסיטת Masarykova Univerzita  מצ'כיה ושני מוסדות מאיטליה: UNIVERSITA DEGLI STUDI DI MILANO   ואוניברסיטת DEGLI STUDI DI ROMA LA SAPIENZA  . בהודו שותפים בהובלה שלושה מוסדות: אוניברסיטת Banasthali Vidyapith  , אוניברסיטת Anugraha Institute of Social Sciences,

ואוניברסיטת Amrita Institute of Medical Sciences  

לדברי יוסי בן אשר הפרויקט הוא המשך ישיר למגמה הקיימת כיום בארץ ובעולם לשילוב למידה חברתית רגשית (SEL) פרקטיקות של למידה חברתית רגשית, אינטליגנציה רגשית, התבוננות פנימית, קשב, מודעות, אמפתיה ומדיטציה בכלל ומיינדפולנס בפרט בעולמות החינוך, הרפואה והארגונים כדי לקדם איכות חיים, פיתוח כישורים אישיים, הפחתה של לחץ וצמצום בשחיקה, פיתוח מיומנויות של אמפתיה ודיאלוג היכולים לתמוך בהתמודדות עם מצבי קושי, העלאת מוטיבציה, ופיתוח מנהיגות חומלת.

בן אשר הוסיף כי מרכזים לפדגוגיה מתבוננת, קשיבות ואמפתיה כבר קיימים במוסדות שונים להכשרת מורים בארץ אולם הפרויקט הוא פורץ דרך ברמה עולמית שכן מדובר כאן על עשייה משולבת בין שלוש יבשות לפיתוח ידע והקמה של מרכזים (HUBs) שיתמכו בשילוב פרקטיקות אלה באמצעות מרכזי הדרכה וקורסים ייעודיים ובהמשך ילוו גם את הפרקטיקום והשתלבות הסטודנטים לחינוך ורפואה כמורים ורופאים בבתי הספר ובבתי החולים.