מיינדפולנס בריאות

מיינדפולנס לשיפור בריאות הלב

כשמדובר במיינדפולנס, לרוב אנו שומעים כיצד מיינדפולנס יכול לעזור במתח, חרדה, כאב כרוני ודיכאון. מה שלעתים מתעלמים ממנו הוא התרומה של מיינדפולנס לשיפור בריאות הלב. למעשה, למיינדפולנס יש השפעות פיזיולוגיות על כל הגוף.

מחקרים רבים בעשור האחרון מצאו כי תרגול מיינדפולנס יושילוב עקרונות מיינדפולנס בחיי היום יום, כול לשפר מגוון גורמים הקשורים למחלות לב. מה שהופך אותו לחלק חשוב בבריאות הלב. טכניקות מיינדפולנס (כולל מדיטציה) משתלבות יותר ויותר בתוכניות שיקום הלב. אנו צריכים להכיר בכך שמתח הוא אחד הגורמים העיקריים המובילים למחלות לב וכלי דם. החדשות הטובות הן שאנו יכולות/ים לעשות משהו בנידון. ואחת הדרכים להתמודד עם זה היא באמצעות מדיטצית מיינדפולנס קבועה. רופאי המשפחה ממליצים יותר מבעבר על תרגול של נוכחות בהווה למטופלים.

מיינדפולנס לבריאות הלב

מצב תודעה של מיינדפולנס מפותח על ידי שאנו מתאמנים בתשומת לב מכוונת באופן מתמשך ולא שיפוטי. אנו מודעים למתרחש בגוף, בתודעה ובעולם הסובב. הכוונה היא להיות ער ומודע. לחיות בהווה.

תרגול מיינדפולנס הוא יותר מאשר להרגיע את הנפש. וזאת על פי הצהרה שפרסם לאחרונה איגוד הלב האמריקני. הבוחן את היתרונות האפשריים של מדיטציה על בריאות הלב וכלי הדם.

מחקרים מוכיחים שאנשים המתרגלים מיינדפולנס נמצאים בסיכון נמוך יותר לכולסטרול גבוה. ליתר לחץ דם, סוכרת, שבץ ומחלות עורקים כליליים. דרך אחת שהוכחה במחקר מבוססת על ניתוחים איכותניים המצביעים על כך שתרגילי מיינדפולנס סייעו למשתתפות/ים לעסוק בצורה יעילה יותר במיומנויות והתנהגויות המורידות את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

תרגול במיינדפולנס מוביל לשינויים חיוביים באורח החיים

התנהגות בריאותית כמו פעילות גופנית, אכילה בריאה והפסקת עישון. יכולות לשפר את בריאות הלב. מיינדפולנס נקשר בד"כ לאנשים המבקשים להתחיל ולשמור על הרגלי אורח חיים בריא. זה נעשה באמצעות יישום של עקרונות מיינדפולנס: תשומת לב ממוקדת ותהליך התבוננות על התשוקות שלנו. אימון במיינדפולנס יכול להוביל לשינויים חיוביים באורח החיים. בסך הכל, המחקרים מעודדים, אומר ד"ר גלן לוין, יו"ר המכללה האמריקאית לקרדיולוגיה. מיינדפולנס אינו תחליף לטיפול הרפואי המומלץ. עם זאת, כדאי לתת אותו כחלק מהמרשם לריפוי.

מיינדפולנס בריאות

נכון לעכשיו, תרגול מיינדפולנס וגישות נוספות לפיתוח קשב יכולות להינתן בנוסף לטיפול הסטנדרטי הקיים בבעיות לב. הכולל: הורדת כולסטרול, ירידה במשקל והפסקת עישון. המשמעות היא שאנשים יכולים לכלול מדיטציית מינדפולנס באסטרטגיה שלהם להחלמה. "המסר הברור שלנו הוא שמיינדפולנס עשוי להיות התערבות נוספת. אך באופן ספציפי איננו רוצים שאנשים יסמכו על מדיטציה או התערבויות נלוות אחרות כאלה במקום טיפולים מוכחים". אומר לוין, שהוא גם פרופסור לרפואה בביילור. בית ספר לרפואה. תרגול של נוכחות בהווה אינו רק מיינדפולנס או נשימה פנימה והחוצה." תפילה, יכולה להיות גם סוג של תרגול לפיתוח מודעות בהווה. "אנו חייבים לתת למוח שקט ומרחב מספיק להתמודד עם דברים"

מיינדפולנס ותוכניות לשיפור בריאות הלב,

תוכניות שונות מבוססות עקרונות מיינדפולנס מבטיחות לסייע בשיפור בריאות הלב וכלי הדם. מחקרים מדווחים על ממצאים איכותיים באמצעותם תוכניות מבוססות מיינדפולנס, משפיעות על הפחתת לחץ דם ועל בריאות הלב.

מאמר שפורסם בכתב העת Circulation של איגוד הלב האמריקני. כולל סקירה שיטתית של נתונים קיימים על היתרונות בתרגול מדיטציה של מיינדפולנס. ועל סיכון למחלות לב וכלי דם. המטרה הייתה לבדוק האם מדיטציה, שהיא פרקטיקה בטוחה ובעלות נמוכה, יכולה להיות שימושית כשמדובר במחלות לב.

מודעות היא המפתח לסייע לאנשים לשמור יותר על בריאותם. והצעד הראשון הוא להזכיר לאנשים עם היסטוריה של לחץ כרוני וחרדה שהם נמצאים בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם. במחקר שהתפרסם בכתב העת לקרדיולוגיה נמצא שמודעות עצמית, בקרת קשב וויסות רגשי הם מנגנונים מרכזיים המובילים לשיפור בבריאות הלב וכלי הדם.

היתרונות של מיינדפולנס בשמירה על אורח חיים בריא ולב בריא ניכרים. הוכח כי למיינדפולנס יש השפעות חיוביות רבות על מערכת הלב וכלי הדם. בהתבסס על ראיות קיימות, מומחים מסכימים כי מדיטציה עשויה לקדם את בריאות הלב ולהפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם. לדוגמא, מחקרים מצביעים על כך שמדיטציה עשויה לסייע בהורדת לחץ הדם. בסיוע בהפסקת העישון ובהפחתת הסיכון לתמותה ממחלות לב. מחקרים קישרו גם מדיטציה לעורקים בריאים יותר ושיפור זרימת הדם ללב.

מחקר על מיינדפולנס ובריאות הלב

במחקר מרכזי בתחום, החוקרים השתמשו בנתונים מסקר ארצי שנערך מדי שנה על ידי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן. וזיהו את כל החולים עם כולסטרול גבוה, יתר לחץ דם, סוכרת, שבץ מוחי ומחלות עורקים כליליים. ואלה מהם שדיווחו  כי הם מתרגלים מדיטציה  ובפרט מדיטצית מיינדפולנס.

מתוך כ- 60000 אנשים בסקר, היו כ – 5500 המתרגלים מדיטציה כלשהי. הממצאים של המחקר מראים  כי תרגול מיינדפולנס קשור לסיכון נמוך ב -35% לכולסטרול גבוה. לסיכון נמוך ב -14% ליתר לחץ דם, לסיכון נמוך ב -30%. לסוכרת, סיכון נמוך יותר לשבץ ב -24%. וסיכון נמוך ב -49% למחלת עורקים כליליים.מחקרים רבים אחרים שבדקו את הקשר בין תרגול מיינדפולנס ומחלות לב כללו מספר מצומצם של אנשים ולא תמיד היו להם קבוצת ביקורת עם אלו שאינם עושים מדיטציה.

גם במחקרים אלה מצאו שמדיטציה ובפרט תרגול מיינדפולנס עשוי לסייע בהורדת חלק מגורמי הסיכון למחלות לב. כגון הפחתת לחץ ולחץ דם. טיפול במתח יכול להפחית את רמות הורמוני הלחץ בגוף, אשר נקשרו לסיכון גבוה יותר להתקפי לב, ושמירה על לחץ דם נמוך עשויה גם להפיג את הסיכון לבעיות לב.

מיינדפולנס בריאות

במחקר אחר על מיינדפולנס לשיפור בריאות הלב נמדד HRV

HRV הוא מדד לשינוי במרווח הזמן בין פעימות הלב. מצב זה נשלט על ידי מערכת העצבים האוטונומית – המערכת האחראית למצב של Flight Or Fight Or Freeze. ולתגובת הרגיעה שלנו. HRV מזהה חוסר איזון במערכת זו.אם המערכת של האדם נמצאת במצב של Flight Or Fight Or Freeze, השונות בין פעימות הלב נמוכה. אם מישהו נמצא במצב רגוע יותר, השונות בין הפעימות גבוהה. במילים אחרות, ככל שמערכת העצבים האוטונומית בריאה יותר כך תוכלו להחליף הילוך מהר יותר, מה שמראה גמישות רבה יותר. מחקר שנערך בשנת 2013 מצא כי HRV נמוך קשור לסיכון מוגבר של 32% עד 45% להתקף לב או שבץ מוחי בקרב אנשים ללא מחלות לב וכלי דם. הוכח כי מדיטציית מיינדפולנס משפיעה באופן חיובי על .HRV ועל היכולת לווסת את מערכת העצבים האוטונומית, באמצעות תפקידה להפעלת המערכת הפאראסימפתטית. (ירידה בקצב הלב, ירידת קצב הנשימה, ירידת לחץ הדם).

לחץ דם גבוה מכריח את הלב לעבוד קשה יותר לשאיבת הדם. ונקשר למגוון מצבים של בעיות לב. במחקר מטא שפורסם בכתב העת Journal of Hypertension בשנת 2017, החוקרים מצאו כי מדיטציה משמשת גישה חלופית מבטיחה להפחתת לחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי כאחד.

מיינדפולנס להפחתת מתח

מיינדפולנס יכול לעזור לאופן בו אנו תופסים ומגיבים למצבים ואירועים מלחיצים. הכוונה של תרגול מיינדפולנס היא להביא מודעות בהווה לכל מה שמתעורר (כלומר להיות ברגע זה). באופן ספציפי, תשומת לב עוזרת להפעיל את התגובה הפאראסימפתטית במצבים העלולים להוביל למתח מיותר, ובכך לסייע להרגעת מערכת העצבים.

לחץ לא מבוקר יכול להוביל למתח כרוני. אשר הוכח כמעלה את רמת הסוכר בדם, הטריגליצרידים, לחץ הדם וכולסטרול בדם. מחקרים מצאו כי בעזרת תרגול קשיבות, רמות הורמוני לחץ כגון קורטיזול מופחתות.

יהיה צורך במחקרים נוספים כדי לבסס את התפקיד שיש למדיטציה. ובפרט תרגול מיינדפולנס. לסייע בהפחתת מחלות לב. אך לדברי לוין, "אנו מעודדים מאוד מהממצאים." ולדבריו אנשים המעוניינים לשפר את בריאות הלב שלהם צריכים לשקול זאת, כל עוד הם עושים את הדברים האחרים שהוכחו מדעית כמורידים את הסיכון למחלות לב.

צרו קשר עוד היום איתנו. כדי לקבוע פגישה עם אחד המומחים שלנו לשיפור הרווחה האישית והבינאישית.

מאמר זה נכתב ע"י יוסי בן אשר מיסד חברת Lead Inside מיינדפולנס מבוסס אינטליגנציה רגשית

מיינדפולנס ובריאות הלב

רוצים לקבל מידע נוסף?

השאירו לי פנייה ואחזור אליכם בהקדם!

עוד כתבות מעניינות