מיינדפולנס בעבודה: מיינדפולנס וחוסן בתקופה של אי ודאות

מיינדפולנס בעבודה: מיינדפולנס וחוסן בתקופה של אי ודאות ליצירה של מיקוד, ויסות רגשי ושיפור הקשרים הבינאישיים. בהרצאה לפרחי הוראה בעיר דימונה שוחחנו על החשיבות של מיינדפולנס בפיתוח חוסן בתקופה של אי ודאות. 

בתקופה זו בפרט ובשנים האחרונות בכלל כולנו מרגישים שאנו זקוקים ליותר חוסן. 

החלק האופטימי הוא שחוסן ניתן לפיתוח. מיינדפולנס מוכח כמסייע בפיתוח חוסן ושקט פנימי בכלל ובפרט בתקופות של אי ודאות.

חוסן נמדד ביכולת שלנו להסתגל במהירות לשינויים ולהתאושש ממצבים בהם לא הצלחנו ולהמשיך הלאה לאתגר/הזדמנות הבאה.

חוסן נפשי או עמידות נפשית הם מונחים המתארים יכולת פסיכולוגית להתמודד עם מצבי דחק ומשבר. בנוסף זו היכולת שלנו הניתנת לפיתוח להסתגל לנסיבות החיים שנגרמו בעקבות מצבים אלו. 

מינדפולנס מסייע ליצירה של חוסן בפרט בתקופה של אי ודאות. 

מיינדפולנס בעבודה החינוכית מסייע בפיתוח היכולת שלנו להיות ממוקדים (מוזמנות/ים ללחוץ על הקישור: מיקוד התודעה ולתרגל), עם שקט נפשי ועם יכולות להתמודדות רגשית טובה יותר.
חוסן נפשי מהווה גם מדד אישיותי לניבוי היכולת להתמודד עם מצוקה עתידית. חוסן מקושר לתכונות ויכולות כמו יעילות עצמית, תחושת שליטה בחיי הפרט, תחושת מעורבות ומטרה בחיים, וגמישות בהסתגלות לשינויים בלתי צפויים. בהקשר זה, חוסן נפשי מתווסף למנגנוני הגנה שונים שקיימים לרשותו של האדם, וניצבים כנגד "גורמי סיכון" שקיימים בחייו ובסביבתו.

להיות גמיש בתגובה לא אומר שאדם לא יחווה קושי או מצוקה. אנשים שסבלו מצרה או טראומה משמעותית בחייהם חווים בדרך כלל כאב ומתח רגשי. למעשה, הדרך לחוסן עשויה לכלול מצוקה רגשית ניכרת. בעוד שגורמים מסוימים עשויים להפוך אנשים מסוימים לעמידים יותר מאחרים, חוסן אינו בהכרח תכונה אישיותית שיש רק לאנשים מסוימים. להפך, חוסן כרוך בהתנהגויות, מחשבות ופעולות שכל אחד יכול ללמוד ולפתח.

כיצד מיינדפולנס יוצר חוסן?

אחד היתרונות הגדולים של תרגול מיינדפולנס ומודעות לרגע הנוכחי הוא שאנחנו נהיה גמישים יותר ועמידים יותר. איך זה קורה? זה קורה מכיוון שאימון במיינדפולנס על ידי התמקדות בנשימה שומר על מוחנו בהווה, אימון כזה מאפשר לנו לראות בבירור את דפוסי הנפש ולהרפות. שחררנו את מה שהיה זה שהרחיק אותנו לחוות את הרגע הנוכחי. שחררנו את כל מה שנתפסנו אליו, כל דבר שמסיחו אותנו.

חוסן זוהי האיכות של לא לוותר! לא משנה כמה פעמים אנחנו נופלים לזרה לדפוסים שאינם משרתים אותנו של מתח. השינוי הוא שאנו רואים את הפער בחשיבה שלנו, אנו מזהים את התבנית וחושבים: אופס! תפסתי, שכחתי את תרגול המיינדפולנס שלי והלכתי לאיבוד במחשבות! אני אמשיך לתרגל, אני לא הולך להתייאש מכך. אנו יכולים לזהות את התחושה המוכרת ולחזור לתרגול. כשאנחנו שוב בהווה, אנחנו אף פעם לא יודעים מה הולך לקרות – הכל אפשרי! הכל יכול להיות! ואנחנו מוכנים להיות עם כל מה שיקרה, כרגע, וליהנות מזה.

מיינדפולנס חוסן בתקופה של אי ודאות

בהרצאה לפרחי הוראה באגף החינוך בעיר דימונה הם סיפרו על האתגרים העומדים בפניהם. 

פרחי ההוראה סיפרו ההתמודדות עם הכניסה לתפקיד חדש. האתגרים כוללים למידת הטכנולוגיה החדשה, הציפיות של ההורים בתקופה זו, החשש הבריאותי ועוד.
לשאלה ששאלתי איך אתן/ם מתמודדות/ים בתקופה זו – מה נותן לכן/ם כלים? 

קיבלתי תשובות שונות. החל בקשרים בינאישיים, חשיבה חיובית, נוכחות בהווה וקבלה של המציאות. 

מיינדפולנס בעבודה החינוכית וחוסן בתקופה של אי ודאות

במפגש הדגשנו את המיינדפולנס והחמלה ככלים המסייעים להתמודד טוב יותר בתקופה של אי ודאות. שוחחנו על המרכיבים של חוסן: כיצד מפתחים שקט נפשי, מהו חוסן רגשי ומהו חוסן קוגניטיבי ועל מיינדפולנס ככלי משמעותי בפיתוח של שקט נפשי.

אם גם אתם רוצים להביא לארגון שלכם את האיכויות של מיינדפולנס וחוסן פנו עוד היום! 

יש לנו ניסיון עם עשרות מרכזים ורשויות.

מאמר זה נכתב ע"י יוסי בן אשר מיסד חברת Lead Inside מיינדפולנס מבוסס אינטליגנציה רגשית

אם גם אתן/ם רוצים להביא לארגון שלכן/ם מיינדפולנס מבוסס אינטליגנציה רגשית מוזמנות/ים להרשם לאחת ההרצאות בארגונים או לאחת הסדנאות בארגונים שלנו

רוצים לקבל מידע נוסף?

השאירו לי פנייה ואחזור אליכם בהקדם!

עוד כתבות מעניינות