מיינדפולנס בטיפול

מיינדפולנס בטיפול 

מומלץ לאנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש להיות מודעים ליתרונות שיש בשילוב מיינדפולנס בטיפול.

מיינדפולנס הוא תרגול של מודעות מלאה לרגע ההווה: קשב לתודעה, לגוף לסביבה עם עדינות וטוב לב. הפוטנציאל בתועלות הבריאותיות של מיינדפולנס הניע ניסיונות להגדיר את מרכיביו בצורה ברורה יותר באמצעות מחקר אמפירי.

מיינדפולנס בטיפול פסיכולוגי

מיינדפולנס הוא מצב תודעה.


למצב תודעה של מיינדפולנס אפשר להגיע באמצעות מדיטציה בישיבה. טאי צ'י ואומנויות הלחימה; או באמצעות פרקטיקות מיינדפולנס שהותאמו ו/או פותחו לשימוש קליני. כגון סדנה להפחתת מתחים (MBSR) המבוססת על עקרונות מיינדפולנס. המחקרים מצביעים על כך שני מרכיבים  מרכזיים במחקר. הראשון: יכולת לכוון ולשמור על מודעות נוכחת ברגע ההווה, והמרכיב השני לקיים גישה מקבלת כלפי כל חוויה (Bishop et al, 2004).

היתרונות בתרגול מיינדפולנס


המחקרים מאשרים שחלק מההיבטים של מיינדפולנס מופיעים רק עם תרגול (Mace, 2006), מה שהופך את התרגול לחיוני.

מחקרים רבים מראים את היתרונות הרבים של תרגול מיינדפולנס, כולל שיפור הבריאות הנפשית (באמצעות הפחתה של מתח, חרדה ודיכאון והגברת שביעות הרצון), שיפור הבריאות הגופנית (ירידה בלחץ הדם ובכולסטרול)ושיפור התפקוד במצבים בריאותיים אחרים כגון כאב כרוני.

'מיינדפולנס' הוא תרגום מקובל למונח מהפסיכולוגיה הבודהיסטית. משמעותו 'מודעות' או 'תשומת לב נוכחת.

מיינדפולנס משמש לעתים קרובות כהתייחסות לדרך של תשומת לב שהיא רגישה ומקבלת.

טיפולים מבוססי מיינדפולנס (Mindfulness-based therapies)


מציעים גישה לקידום בריאות ומניעה וטיפול במחלות. טיפולים אלה יכולים להשלים התערבויות רפואיות מודרניות, במיוחד בכל הקשור למצבים כרוניים. שלעתים קרובות מטופלים בצורה לא מספקת ברפואה קונבנציונאלית.

טיפולי CAM יכולים "לשמש כטיפול ראשוני לטיפול במחלות ספציפיות. כטיפול מונע בתוכניות טיפול מקיפות, וכאמצעי לשיפור איכות חייהם של אנשים הסובלים ממחלות כרוניות או מחלישות".

השימוש בתרגולי CAM, כולל פרקטיקות מיינדפולנס: לדוגמה מיקוד של התודעה, סריקה של הגוף ועוד.

מוזמנות/ים להתנסות בתרגול מיינדפולנס: סריקה של הגוף 

למרות שמיינדפולנס יכול להישמע רגיל וספונטני, זה בניגוד להרגלים נפשיים שבהם המוח נמצא ב'מצב של טייס אוטומטי'. במצב רגיל זה, רוב החוויות עוברות ללא מודעות. המודעות נשלטת על ידי זרם של תנועות פנימיות שגורמות לנו להיות פחות ערים למה שקיים בהווה. למרות שרוב האנשים חווים מצב של מיינדפולנס באופן מודע לתקופות קצרות מאוד בלבד, ניתן לפתח אותה בעזרת תרגול.

MBSR מיינדפולנס בטיפול פסיכולוגי


אחת מפרקטיקות הטיפול מבוססות עקרונות מיינדפולנס היא MBSR.

למרות שקבט-צין הצהיר כי הפחתת לחץ המבוססת על תשומת לב (MBSR; Kabat-Zinn, 1990) אינה טיפול. (הוא מרגיש שעל המטופלים לקחת אחריות מתמשכת לבריאותם). השפעתו על התערבויות טיפוליות גלויות הייתה עמוקה.

הטכניקה פותחה לשימוש בבתי חולים כלליים עם מטופלים הסובלים ממצבים שעלולים להיות כואבים. לדוגמה כרוניים, נכים או סופניים. רמות החרדה והדיכאון של אנשים אלה ירדו בעקבות השתתפות בתוכנית MBSR (Reibel et al, 2001). במהלך שמונה מפגשים שבועיים, המטופלים מקבלים הדרכה ותרגול ב'סריקת הגוף ומדיטציות ישיבה ותנועה. הפורמט הקבוצתי שלו הוא עד 30 חולים במקביל. המדריכים נדרשים להתנסות אישית מורחבת.

מיינדפולנס בטיפול

 

אנשים רבים בוחרים להשתמש בטכניקות מיינדפולנס לטיפול עצמי וכתוספת לטיפול רפואי


סקר חתך בקרב 1,200 מבוגרים (מעל גיל 65). מצא כי 62.9 אחוזים השתמשו בשיטת CAM אחת לפחות.

משתמשי CAM רבים מיישמים גישות של טיפול אלטרנטיבי, לפחות בחלקן. וזאת לצורך: ניהול הפרעות הקשורות למתח (וולסקו, אייזנברג, דייויס ופיליפס, 2004).לדוגמא, 34 אחוז מהנשאלים עם הפרעות בספקטרום החרדה דיווחו על שימוש בטיפולי גוף-נפש בניהול מצבם. באופן דומה, נעשה שימוש בטיפולי גוף-נפש בניהול תסמינים עבור 26.5 אחוז מהנשאלים הסובלים מדיכאון. 18.5 אחוז עם כאב כרוני, כולל כאבי ראש וכאבי צוואר וגב. 18 אחוז עם בעיות לב או כאבים בחזה. 13.3 אחוז עם נדודי שינה. ו 12.1 אחוז עם עייפות. באופן דומה, בקרב חולים ותיקים הסובלים מהפרעת דחק פוסט טראומטית, 40 אחוז מדווחים על שימוש ב- CAM. כדי לטפל בבעיות רגשיות ונפשיות (שטראוס לאנג, 2012).

יוגה היא אחת הגישות הנפוצות ביותר לטיפולי גוף נפש. ולמצבים פסיכולוגיים וקשורים למתח. בקרב מתרגלי יוגה, 63.7 אחוזים דיווחו על הטמעת טכניקות יוגה להטבות בריאות ומניעה. ו -47.9 אחוז דיווחו על יישום טכניקות יוגה לניהול מצבים בריאותיים ספציפיים (סאפר, אייזנברג, דייוויס, קולפר, ופיליפס, 2004). אנשים המדווחים על בעיות פיזיות או פסיכולוגיות הם בעלי סיכוי כפול להשתמש בטכניקות CAM מאשר אנשים ללא בעיות רפואיות. (Rossler et al., 2007). אנשים הסובלים ממצבים בריאותיים כרוניים וחריפים נוטים יותר להשתמש בשיטות CAM בהשוואה לקהל הרחב.

מיינדפולנס כטיפול

פרקטיקות שונות לפיתוח נוכחות


יש אנשים שמפתחים יכולות של נוכחות בהווה (מיינדפולנס) באמצעות עיסוקים שונים כמו נגינה. עם זאת, בדרך כלל זה מיינדפולנס נלמד באמצעות שילוב של הדרכה ותרגול אישי. ניתן לחלק את הטכניקות המשמשות בדרך כלל לאלו המחייבות תקופות נסיגה מפעילויות אחרות כדי לתרגל תרגילים מורחבים. (פרקטיקות פורמליות). וכאלה שניתן לבצע במהלך היום, על רקע פעילויות אחרות (פרקטיקות בלתי פורמליות).

בעוד שגישות ה- CAM וגוף נפש כמו יוגה הופכות פופולריות יותר. רק 53 אחוז מהמשתמשים מדווחים על השימוש בהם אצל המטפל הראשוני שלהם. (Cheung, Wyman, & Halcon, 2007). יכולות להיות התוויות נגד וסיכונים לתרגולי CAM, כולל צורות מסוימות של יוגה ואומנויות לחימה. לכן, חשוב שאנשי מקצוע בתחום בריאות הרפואה והנפש יכירו את היתרונות והסיכונים שיש בתרגול מיינדפולנס בכלל. וגישות ספציפיות בפרט. עליהם להרגיש בנוח עם מגוון התרגולים, לשוחח עם מטופליהם על פרקטיקות אלה ולהמליץ המלצות מתאימות. לשימוש בתור טיפול עצמי וכתוספת לטיפול פסיכולוגי ו / או תרופות.

מיינדפולנס בטיפול פסיכולוגי מציב את הנושא של 'תשומת לב' בלב הפסיכותרפיה.

בהתחשב בכך שהפסיכותרפיה תלויה במידה כה רבה באינטראקציה בין מטפל למטופל. ראוי לציין כמה מעט אחד מעקרונות המיינדפולנס הבסיסיים: תשומת לב, קיבל. פרויד האמין שתשומת הלב של הפסיכואנליטיקאים חיונית לטיפול שלהם. כאשר אנשי מקצוע בתחום בריאות הרפואה והנפש מנהלים דיאלוג פתוח ומושכל עם מטופליהם, הם יכולים לתמוך בחשיפה של המטופלים לגישות העלולות לסבול סיכונים לצד יתרונות. אם אנשי מקצוע בתחום בריאות הרפואה והנפש מבינים כיצד תרגול התודעה עשוי להשפיע על הבריאות הגופנית והפסיכולוגית, הם יכולים לספק הדרכה תומכת למטופליהם. אנשי מקצוע בתחום בריאות הרפואה והנפש עשויים להמליץ על אסטרטגיות קשב לתמיכה בטיפול עצמי כחלק מתוכנית טיפול רחבה יותר, במיוחד באוכלוסיות שעשויות להיות עמידות להתערבויות פסיכולוגיות אחרות.

מוזמנות/ים להתנסות במדיטציה של אמפתיה

התערבויות המבוססות על מיינדפולנס מציעות פרוטוקול טיפול מינימלי פולשני, שקל להעביר במתכונת קבוצתית. תרגול מיינדפולנס ועקרונות המיינדפולנס מציעים אסטרטגיית התערבות בעלות נמוכה ברמה האישית וברמת הקהילה. ליחידים, חלק ממרכזי הבילוי הקהילתיים מציעים שיעורי יוגה, טאי צ'י ומדיטציה מוזלים או בחינם. עבור קהילות המבקשות לקדם אסטרטגיות לטיפול עצמי, ניתן לספק שיטות מיינדפולנס במתכונת בעלות נמוכה הדורשת משאבים מינימליים במרכזים קהילתיים, בתי ספר ובמתקני בריאות.

מיינדפולנס במערכת יחסים

מיינדפולנס משותף ותומך במגוון גישות פסיכולוגיות


מתוך הכרה בחשיבות השימוש במיינדפולנס בפסיכותרפיה והיותו משותף לגישות הקוגניטיביות-התנהגותיות והפסיכודינמיות. האתגרים שתרגול זה מציב הם תיאורטיים ומעשיים כאחד. טיפול במיינדפולנס יכול להיות למטרות ייחודיות, כמו גם לפיתוח דרכים חדשניות להמשגה. זה מתכתב עם הבנה פסיכולוגית המבוססת על השקפה של אינדיבידואליזם, ועל האופן שבו אנשים משפיעים זה על זה.

תרגיל מיינדפולנס: יוגה, טאי צ'י ואומנויות הלחימה


שיטות תרגול של מיינדפולנס מציעות סוג של פעילות גופנית המתאימה באופן ייחודי לבריאות פסיכולוגית ופיזית כאחד. תרגילי מיינדפולנס, הכוללים יוגה, צ'י גונג, טאי צ'י ואומנויות לחימה כמו קונג פו, קראטה וטאי קוון, משלבים פעילות גופנית עם תרגילי נשימה מכוונים ואסטרטגיות קשב ממוקדות.

שילוב זה של פעילות, נשימה ומיקוד עוזר למתרגל האישי לפתח יכולת מוגברת לשליטה עצמית.

מחקר על  תרגול מיינדפולנס מצביע על כך ששילוב של אסטרטגיות פעילות גופנית ומיינדפולנס עשוי להציע יתרונות פסיכולוגיים ופיזיים ייחודיים מעבר לאימוני מדיטציה או אימוני כושר בלבד (Bonura & Pargman, 2009; Bonura & Tenenbaum, 2014).ג ישות מיינדפולנס פועלות באמצעות "שימוש באסטרטגיות התערבות עם מנגנונים המוכרים למטפלים התנהגותיים קוגניטיביים. המקדמים הסתגלות חיובית על ידי חיזוק מיומנויות מטה-קוגניטיביות ושינוי סכמות הקשורות לרגש, בריאות ומחלות" (המילטון, קיצמן וגויוט, 2006, עמ 123).

מיינדפולנס הופך את היוגה ואומנויות הלחימה לשונות במהותן מפעילות גופנית שאיננה מודעת,

גם כאשר מתאמנים בתנועות גופניות דומות. שיעור כושר מבוסס עקרונות מיינדפולנס, שם במרכז את ההקשבה לגוף (כלומר, הרגשת תחושת הנשימה בנחיריים או עמידה דוממת לחלוטין). שנועד ללמד תהליך קוגניטיבי (כלומר, שליטה במחשבות ובפעולות ושמירה על מודעות ברגע הנוכחי). זה עוזר לאדם ללמוד שליטה עצמית. מה שמשפר את יכולתו לנהל רגשות ולחץ. שליטה עצמית מתואמת עם שיפור הבריאות הפסיכולוגית אצל מתרגלי המיינדפולנס (Bonura & Tenenbaum, 2014).

מדיטציית מיינדפולנס

שילוב אסטרטגיות מיינדפולנס בפרקטיקה פסיכולוגית


פסיכולוגים המעוניינים להפנות מטופלים לשיטות אימון מבוססות מיינדפולנס, צריכים לחפש קשרים עם מדריכים מוסמכים בעלי הכשרה מתאימה וניסיון רלוונטי. לדוגמא, מדריכי כושר מודעים עשויים להיות בעלי הכשרה מיוחדת המאפשרת להם לתמוך באוכלוסיות ספציפיות, כגון מבוגרים. נשים לפני הלידה / לאחר הלידה, מבוגרים ואוכלוסיות צבאיות. פסיכולוגים צריכים לחפש ליצור קשרים עם מדריכי מיינדפולנס שיש להם הכשרה וניסיון מקצועי הרלוונטי. יתר על כן, פסיכולוגים המתכוונים להמליץ על תרגולי מיינדפולנס ככלי תומך לטיפול עצמי עבור מטופליהם צריכים להיות בעלי ניסיון מינימלי. לפחות בתרגול מיינדפולנס בעצמם ועליהם לנסות מדריכים שונים באזורם. כך שיוכלו להמליץ טוב יותר על מקומות מתאימים למטופליהם.

צרו קשר עוד היום איתנו. כדי לקבוע פגישה עם אחד המומחים שלנו לשיפור הרווחה האישית והבינאישית.

מאמר זה נכתב ע"י יוסי בן אשר מיסד חברת Lead Inside מיינדפולנס מבוסס אינטליגנציה רגשית

מיינדפולנס בטיפול

רוצים לקבל מידע נוסף?

השאירו לי פנייה ואחזור אליכם בהקדם!

עוד כתבות מעניינות