למידה חברתית רגשית (SEL)

למידה חברתית רגשית (SEL) ומדוע היא משמעותית?

למידה חברתית רגשית (SEL)

למידה חברתית רגשית (SEL) היא התהליך שבאמצעותו מבוגרים וילדים רוכשים ומיישמים בצורה אפקטיבית את הידע, הגישות והכישורים הנחוצים: לניהול והבנת רגשות. הצבה ומימוש יעדים חיוביים. להרגיש ולהראות אמפתיה לאחרים. למסד ולתחזק  מערכות יחסים חיוביות. ולקבל החלטות אחראיות. 

The Collaborative for Academic,Social and Emptional Learning . (CASEL)

בשנים האחרונות מתפתחים בבתי ספר בארץ ובעולם דגמים שונים של למידה חברתית רגשית (SEL). 

דגמים חינוכיים אלה אינם חלופה לתוכנית הלימודים הקיימת, אלא השלמה. דגמים אלה של למידה רגשית חברתית מוסיפים ממד שמטרתו לתת מענה למצוקות המסלימות בתחומי הלחץ הנפשי, לשחיקה, לפגיעה במוטיבציה ולחוסר במשמעות.

מדוע חשובה הלמידה החברתית רגשית?

מחקרי המוח בשנים האחרונות מדגישים את התרומה של הרכיב הרגשי חברתי בתהליכי החינוך. במחקרים שנעשו לדוגמא ע"י Durlak  .בחנו את היעילות של למידה רגשית חברתית ב- 214 תוכניות אוניברסליות בבתי הספר מגיל הגן ועד התיכון. נמצא כי תלמידים שהתנסו בלמידה רגשית חברתית הפגינו שיפור משמעותי ביכולת רגשית-חברתית. בגישות ובהתאמות התנהגותיות וכן בהישגים. כל זאת בהשוואה לתלמידים שלא השתתפו בתכניות כאלה . מבחינת המורים נמצא כי הצוות החינוכי הצליח להטמיע ביעילות את תכניות הלמידה הרגשית-חברתית . מכאן , תכניות אלה יכולות להשתלב בעשייה הבית ספרית היומיומית ואינן דורשות צוותים חיצוניים כדי  להטמיען בהצלחה.

מהם המרכיבים של למידה רגשית חברתית (SEL)?

מודעות רגשית – טיפוח של מודעות עצמית פנימה והחוצה אל האחרים. המהווה את הבסיס לפיתוח של מודעות רגשית. טיפוח יכולת מיקוד, תשומת לב לרגשות שעולים בכל רגע. מתן שם לרגשות ורפלקציה על מה גרם לרגשות אלה.

ניהול עצמי – מתן כלים כיצד להתנהל במצבי קונפליקט ולחץ. וויסות רגשי. כיצד להשתמש בכל המשאבים שלי גם במצבי לחץ? כיצד להתנהל בעומס משימות. מהי דרך הפעולה הטובה ביותר במצב של לחץ.

מוטיבציה – כיצד ליצור מוטיבציה פנימית והנעה? מהם הערכים שלי ומה הקשר שלהם לעשייה שלי? בנייה של חזון ופיתוח של חוסן

יחסים בינאישיים – פיתוח של יכולות אמפתיות. מהו דיאלוג מודע? כיצד לקיים דיאלוג עם האחר בצורה בונה? כיצד להקשיב ולהביא ערך?

מנהיגות מבוססת חמלה – מהי חמלה וכיצד להביא אותה לשיח עם האחר? כיצד לפתח מנהיגות במרחב החינוכי מבוססת חמלה

למידה חברתית רגשית (SEL)

מה הם הצעדים הבסיסיים להטמעה של מרכז למידה חברתי רגשי במוסד חינוכי?

כשבאים להקים מרכז למידה חברתי רגשי יש לשים לב שהערכים של המרכז תואמים את אלה של המוסד החינוכי. יש למצוא דרכים כך שהמרכז יתאים את עצמו לצרכים ולאתגרים הרגשיים, חברתיים של התקופה. על המרכז לסייע בפתוח של שלווה נפשית והרמוניה, יכולת ריכוז והקשבה, תחושת משמעות וערך עצמי, וויסות רגשי, ניהול עצמי, מוטיבציה פנימית, שיח מודע ואמפתי עם הסביבה ומנהיגות מבוססת חמלה. 

המרכז יסייע בטיפוח כישורים רגשיים וחברתיים – תוך אישיים ובין אישיים. אצל הצוותים בבתי הספר, התלמידים וההורים בכל הממדים מהם מורכבת הלמידה רגשית חברתית. 

על מרכז כזה לסייע במתן שוויון הזדמנויות לכולם. תוך התבוננות מערכתית ופרטנית בחזקות. ויאפשר לצוות החינוכי להכיר מקרוב את תלמידיו ולהתחקות אחר חזקותיהם וכישרונותיהם הטבעיים. 

למידה חברתית רגשית (SEL)

המרכז יעודד את התלמידים להתנסות בהצלחות תוך מתן משוב חיובי ובונה. כזה שיעצים את תחושת מסוגלותם העצמית כדי לתרום למיטביות הסובייקטיבית של הצוותים החינוכיים והתלמידים. באמצעות מתן אפשרות לנצל את מירב כישרונותיהם הטבעיים וחזקותיה מבוסס על למידה חברתית רגשית.

אם אתם רוצים להטמיע את האיכויות של למידה רגשית חברתית במרחב החינוכי שלכם מוזמנים לפנות אלינו! 

מאמר זה נכתב ע"י יוסי בן אשר מיסד המרכז לפדגוגיה מתבוננת ומיינדפולנס במכללת סמינר הקיבוצים. 

אם גם אתן/ם רוצים להביא לבית החינוך שלכן/ם למידה רגשית חברתית (SEL) מוזמנות/ים לפנות או להתרשם מהעשייה החינוכית שלנו ולקרוא על הסדנאות בחינוך והרצאות בחינוך שלנו

 יש לנו ניסיון רב בהנחייה של פעילויות אלה. 

מוזמנות/ים לפנות עוד היום

רוצים לקבל מידע נוסף?

השאירו לי פנייה ואחזור אליכם בהקדם!

עוד כתבות מעניינות