פדגוגיה מתבוננת חזון הקמת המרכז במכללת סמינר הקיבוצים

חזון הקמת המרכז ל פדגוגיה מתבוננת במכללת סמינר הקיבוצים

 

החזון שאיתו יצאנו לדרך היה: הנחלת פרקטיקות של התבוננות לתלמידי בית הספר, לפרחי ההוראה ולסגל האקדמי והמנהלי במכללה

והרציונל שהנחה אותנו בשלב ההקמה היה: תרגול פרקטיקות של התבוננות ופינוי זמן ומרחב (פיזי ונפשי) למיקוד תשומת הלב, מאפשר מנוחה, השקטת התודעה, חיבור לחוויות העמוקות בהווה, חבירה לליבת העצמי, מעצים את תחושת האחריות לזולת, לכלל, לטבע ולסביבה.

היעדים כפי שהוגדרו בתחילת הדרך (בשנת 2015) היו אלה:

  1. הקמת מרחב במכללה שיזמן התבוננות תוך-אישית, שקט וקשיבות באזור ייעודי. המרחב יציע מפגש שוויוני ובלתי אמצעי שמאפשר התפתחות רוחנית, רגשית וגופנית.
  2. המרחב יתפקד כ'לב' בזיקה לנעשה בכיתות ובבתי הספר, בפעילויות שיערכו בו ומחוצה לו. במרחב יתורגלו פעילויות מונחות שיובילו מרצים ממגוון מסלולים.
  3. הקמת קבוצת מחקר שתפתח כלים חדשים, אתיים ופדגוגיים.
  4. המרחב יציע מודל של מיזם בו שותפים מורים, תלמידים ומנהל, אותו  יוכלו פרחי ההוראה ליישם בבתי ספר.

צעדים במימוש החזון והיעדים:

  1. הקמת צוות היגוי שיקים את המרחב, יוביל את העשייה ויחקור אותה.
  2. הקמת המרחב הפיזי הייחודי בהתאם לחזון, הצרכים והאפיון שיתווה הצוות המוביל.
  3. יצירת שיתופי פעולה עם ארגונים ומרכזים מחוץ למכללה העוסקים בפעילויות משיקות בהתאם לניסיון ולידע שנצבר.

המחשבה שהובילה הייתה להקים צוות היגוי שיקים את המרחב, יוביל את העשייה ויחקור אותה. חברי סגל שירכיבו את הצוות, יגיעו ממגוון מחלקות ומסלולים (רוח, חינוך, מדעים, אמנויות). עד כה הביעו נכונות לקחת חלק:

במפגשים שקיימנו בתחילת הדרך התברר כי פרקטיקות של התבוננות מופעלות בשיעורים שונים במכללה באופן אינטואיטיבי ובאופן מושכל.

הקמת קבוצת מחקר

מתוך צוות ההיגוי תורכב קבוצת מחקר אשר יחד עם אנשי שטח– מורים ומנהלים– ובשיתוף אנשים וגופים חיצוניים תחקור

א.         התוודעות למגוון פרקטיקות של התבוננות ולדרכי שילובן בכיתה

            שיתוף ולמידה הדדית

            למידה ממקורות חיצוניים: מאמרים ומרצים אורחים

ב.         פיתוח כלים פדגוגיים

            פיתוח דרכי הטמעה והפצה של הכלים